غول‌های مالی و نفتی خاورمیانه در سال ۲۰۲۲

نشریه فوربز، ۱۰۰ شرکت بزرگ خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ را معرفی کرد. این در حالی است که در میان یک‌صد غول‌ مالی و صنعتی خاورمیانه، نامی از شرکت‌های ایرانی دیده نمی‌شود و آرامکو عربستان، سابیک عربستان و بانک ملی قطر در صدر این فهرست قرار دارند.
۱۰۰ شرکت بزرگ فهرست شده خاورمیانه در سال گذشته ۲۰۱.۷ میلیارد دلار درآمد خالص کسب کردند که در مقایسه با درآمد خالص ۹۱ میلیارد دلاری شرکت‌های این منطقه از جهان در سال ۲۰۲۰، افزایشی معادل ۱۲۱ درصد را نشان می‌دهد.
در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر خاورمیانه، عربستان سعودی با ۳۳ شرکت و پس از آن امارات متحده عربی با ۲۵ شرکت، جزو کشورهای برتر قرار دارند. قطر با ۱۶ و کویت با ۸ شرکت برتر، عملکرد بهتری از دیگر کشورهای این منطقه داشته‌اند.


بزرگترین غول نفت و گاز جهان، آرامکو عربستان، با ۴۰۰.۵ میلیارد دلار فروش و ارزش بازار ۲.۳ تریلیون دلار در صدر فهرست ۱۰۰ شرکت بزرگ خاورمیانه فوربز قرار دارد و سابیک و گروه QNB قطر در رده‌های بعدی قرار دارند.


در فهرست نشریه فوربز، بخش بانکداری و خدمات مالی با ۴۲ شرکت، بیشترین نمایندگی را دارد. شرکت‌های فعال در بخش انرژی، صنایع و پتروشیمی در این فهرست نیز بیش از ۶۵ درصد از کل درآمد خالص ۱۰۰ شرکت برتر فوربس را تشکیل می‌دهند.
فهرست امسال پذیرای ۲۴ تازه‌وارد است. از جمله اداره برق و آب دبی، هولدینگ آلفا دابی، شرکت Fertiglobe که بزرگترین صادرکننده کود نیتروژن در جهان است و دفتر آن در ابوظبی امارات مستقر است، شرکت نفت و گاز ADNOC Drilling در ابوظبی امارات، شرکت توسعه‌دهنده نیروگاه‌های برق و آب‌شیرین‌کنACWA Power در ریاض عربستان،شرکت AD Ports از ابوظبی امارات که در زمینه لجستیک فعال است، و شرکت Nahdi Medical که در جده عربستان مستقر و بزرگترین داروخانه زنجیره‌ای خرده‌فروشی محصولات دارویی و بهداشتی در این کشور است.!

مدیریت منابع انسانی (HRM) روشی است برای جذب، استخدام، استقرار و مدیریت بهینه و اصولی کارکنان یک سازمان. بخش منابع انسانی یک شرکت یا سازمان معمولاً مسئول ایجاد، اعمال و نظارت بر سیاست‌های حاکم بر مدیریت کارکنان و روابط سازمان با آن ها است. اصطلاح منابع انسانی برای اولین بار در اوایل دهه 1900 و سپس به طور گسترده در دهه 1960 برای توصیف افرادی که برای سازمان کار می کنند به طور کلی استفاده شد و از کارکنان به عنوان منابع سازمانی یاد کرد.

اخیرا اصطلاح مدیریت سرمایه انسانی (HCM) در فناوری مدرن منابع انسانی در مقایسه با اصطلاح مدیریت منابع انسانی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

اهمیت مشاوره مدیریت منابع انسانی

توان یک سازمان به توان و ظرفیت نیروی انسانی آن وابسته است و مدیریت منابع انسانی را به بخش مهمی از حفظ یا بهبود سلامت کسب و کار تبدیل می کند. یکی از چالش های مهم کسب و کارها در بخش های گوناگون فرآیند مدیریت منابع انسانی است.

هدف این حوزه مدیریت افراد در یک محل کار برای دستیابی به ماموریت سازمان و تقویت فرهنگ است. هنگامی که این فرآیند به طور موثر انجام شود، مدیران منابع انسانی می توانند به استخدام افراد حرفه ای جدید که مهارت های لازم برای پیشبرد اهداف شرکت و همچنین کمک به آموزش و توسعه کارکنان فعلی برای دستیابی به اهداف را دارند، کمک کنند.

مدیران منابع انسانی همواره می‌توانند شرایط شغلی را جهت ایجاد مزیت در برند کارفرمایی سازمان ارتقا دهند و این می تواند شامل اطمینان از عادلانه بودن حقوق و مزایا، برنامه ریزی رویدادها برای جلوگیری از فرسودگی کارکنان و تطبیق نقش های شغلی بر اساس دانش روز دنیا و نیاز سازمان باشد. در این راستا بسیاری از سازمان ها جهت ایجاد خط مشی ها و فرآیندهای مشخص نیاز مبرمی به مشاوره تخصصی در این حوزه دارند.

بخش‌های منابع انسانی در سازمان‌های مختلف می‌توانند از نظر اندازه، ساختار و ماهیت موقعیت‌های فردی خود متفاوت باشند. برای سازمان‌های کوچک‌تر، داشتن تعداد معدودی از متخصصان منابع انسانی که هر کدام مجموعه وسیعی از وظایف منابع انسانی را انجام می‌دهند، غیرمعمول نیست. سازمان‌های بزرگ‌تر ممکن است نقش‌های تخصصی‌تری به حوزه هایی چون استخدام، مدیریت استعداد، کارشناس حقوق و مزایا، توانمندسازی و غیره بپردازند. مشاوران حوزه مدیریت منابع انسانی نیز میتوانند به صورت مقطعی جهت انجام هریک از فرآیندهای مذکور در سازمان ورود کرده و اتفاق مثبتی را به همراه مدیران و کارکنان مجموعه رقم بزنند.

اهداف مدیریت منابع انسانی را می توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد:

اهداف اجتماعی

اقداماتی انجام می شود که به نیازها یا چالش های اخلاقی و اجتماعی شرکت و کارکنان آن پاسخ می دهد. این شامل مسائل حقوقی، فرصت های، شایسته سالاری، مسیر ارتقا شغلی مشخص و دستمزد منصفانه می شود.

اهداف سازمانی

اقدامات انجام شده که به تضمین کارایی سازمان کمک می کند. این شامل ارائه آموزش، استخدام تعداد مناسب کارمند برای یک شغل خاص یا حفظ نرخ بالای حفظ کارمندان است.

اهداف عملکردی

رهنمودهایی که برای حفظ عملکرد صحیح منابع انسانی در کل سازمان استفاده می شود. این شامل اطمینان از تخصیص بهینه منابع انسانی در فرآیندهای سازمان و استفاده کامل از پتانسیل ایشان می شود.

اهداف شخصی

منابعی که برای پشتیبانی از اهداف شخصی هر کارمند استفاده می شود. این شامل ارائه فرصت برای آموزش یا توسعه شغلی و همچنین حفظ رضایت کارکنان است.

حوزه های مشاوره مدیریت منابع انسانی:

  • تعریف جایگاه شغلی و شرح وظایف در تمامی حوزه های سازمان
  • استخدام استعداد ها و بهترین کارکنان برای جایگاه های شغلی
  • طراحی و تعریف روابط سازمانی تحت انواع ساختار سازمانی
  • طراحی سیستم حقوق، دستمزد و پاداش شفاف و منصفانه
  • نظارت بر اجرای درست قوانین وزارت کار
  • دستیابی به اهداف سازمانی با تأمین و حفظ کارکنان مولد
  • استفاده موثر از مهارت ها و توانایی های هر کارمند
  • توانمندسازی، ارتقای سطح مهارتی با ارائه آموزش های مناسب برای کارکنان
  • تیم سازی و افزایش دلبستگی سازمان کارکنان
  • شناسایی، بررسی و حل تعارضات تیمی و سازمانی
  • ایجاد و حفظ یک تجربه مثبت کارکنان با رضایت و کیفیت زندگی بالا
  • سهیم کردن کارکنان در تلاش های روزانه خود
  • ابلاغ موثر خط مشی ها، رویه ها، قوانین و مقررات سازمان به کارکنان
  • حفظ سیاست ها و رفتارهای اخلاقی، قانونی و مسئولیت پذیر اجتماعی در محیط کار
  • برنامه ریزی موثر برای جانشین پروری
  • مدیریت عملکرد کارکنان

جهت دریافت مشاوره در حوزه مدیریت منابع انسانی از دپارتمان مشاوره شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل با ما در تماس باشید و جهت مشاهده خدمات شرکت توسعه کسب و کار راه ایده آل کیلیک کنید.

برای رزرو وقت مشاوره با مشاوران شرکت با ما در تماس باشید.

تماس با تلفن های :

02142719046

09120125184

یا ارسال پیامک در واتساپ/تلگرام به شماره : 09019045310

09120125184

کمپین تبلیغاتی یک استراتژی خاص طراحی شده است که در رسانه های مختلف به منظور دستیابی به نتایج مطلوب مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و بهبود ارتباطات در یک بازار خاص انجام می شود. که در واقع همه اینها از طریق تبلیغات انجام می شود.

بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند که انجام یک کمپین تبلیغاتی به معنای ایجاد یک تبلیغ ساده است اما برای اینکه تبلیغات بهترین نتایج را به همراه داشته باشد، سازماندهی درست از همان ابتدا بسیار مهم است.

7 کلید برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق

هدف کمپین تبلیغاتی را تعیین کنید

به طور معمول، هنگامی که صحبت از هدف یک کمپین تبلیغاتی می شود، عموما تنها به افزایش فروش فکر میکنیم. اما حقیقت این است که اهداف تبلیغاتی زیادی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد. متداول ترین اهداف شامل به دست آوردن مشتریان جدید، ترویج محصولات فعلی و معرفی محصولات جدید است. شما همچنین می توانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید که برای بهبود آگاهی از برند یا کمک به مرتبط کردن یک برند خاص با احساسات خاص مشتری طراحی شده است. هدف شما هر چه باشد، مهم است که قبل از ادامه آن را شناسایی کنید.

مخاطب هدف کمپین را مشخض کنید

بخشی از موفقیت یک کمپین مستقیماً با مخاطبان هدف شما مرتبط است. اگر شما یک بازار هدف یا مخاطب به خوبی تعریف شده دارید، رسیدن به اهداف و اندازه گیری آن بسیار آسان تر است. تعریف نکاتی مانند سن، جنس، طبقه اجتماعی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، علاقه‌مندی‌ها، عادات و سرگرمی‌ها به شما کمک می‌کند تا بفهمید از طریق استراتژی کمپین تبلیغاتی خود می‌خواهید به چه کسانی دست پیدا کنید.

مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید

هنگامی که مخاطبان هدف خود را به وضوح مشخص کردید، سپس باید مخاطبان را تقسیم بندی کنید و آنها را بر اساس محصولات یا خدماتی که می خواهید بفروشید به گروه های مختلفی تقسیم کنید. خود را به جای مشتریان بالقوه خود قرار دهید و سعی کنید آنچه را که باعث علاقه آنها می شود شناسایی کنید. آیا آنچه ارائه می دهید برای آنها مفید است؟ چگونه توجه آنها را جلب خواهید کرد؟ آیا آنها از برند یا محصول شما آگاه هستند؟ آیا آنها قدرت خرید برای خرید محصول/خدمات شما را با قیمت تعیین شده دارند؟

در مورد رسانه های تبلیغاتی خود تصمیم بگیرید

ابزارهای مفید زیادی در اختیار شما هستند که می توانند پیام کمپین شما را به بخش هدف شما برسانند. بیایید انواع مختلف گزینه های تبلیغاتی موجود را بررسی کنیم.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی. همانطور که از نام آن پیداست، تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که در شبکه های اجتماعی که مخاطبان هدف شما هستند، تبلیغات ایجاد کنید. این به معنای باز کردن یک خط ارتباطی است که به شما امکان می دهد به راحتی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. فرمت‌ها و پلتفرم‌های مختلف موجود، استراتژی‌های طراحی شخصی‌سازی شده را ارائه می‌دهند که نرخ موفقیت بالایی را به همراه دارد.

بازاریابی ایمیلی. بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی است که می تواند در کمپین شما مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه می‌توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ‌های جدید استفاده کنید (که می‌تواند منجر به مشتریان بالقوه شود)، استفاده از «فرمول وفاداری» آن نتایج باورنکردنی ایجاد می‌کند.

بازاریابی محتوا. به لطف محبوبیت محتوای مناسب و بازاریابی ویدیویی، این یک راه عالی برای کمپین های تبلیغاتی دیجیتال است. با این حال، در مورد اینکه بازاریابی محتوا در واقع چیست، کمی سردرگمی وجود دارد.

برای کمپین خود پیام مناسب طراحی کنید


پیام یک کمپین تبلیغاتی نیز اساسی است. حتی اگر هر شرکت و هر استراتژی متفاوت است.

به طراحی خود توجه کنید


طراحی به اندازه پیام مهم است. از طراحی واکنش گرا و وب سایت های سازگار با تجربه کاربری برای جلب نظر مخاطبان خود استفاده کنید. اول با دیدن آنها را خوشحال کنید و سپس از طریق هر چیز دیگری که باید به آنها بگویید.

متریک ها و KPI ها را ردیابی کنید


اندازه‌گیری در بسیاری از زمینه‌های مختلف مهم است، اما در دنیای تبلیغات کاملاً حیاتی است. اگر نتایج خود را دنبال نکنیم، نمی‌دانیم چه چیزی خوب پیش می‌رود یا چه چیزی را می‌توانیم بهبود دهیم. در یک کمپین تبلیغاتی، معیارها باید بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند را تشکیل دهند. تنها راه برای درک کمپین ردیابی و اندازه گیری معیارها و داده ها است. علاوه بر این، باید به تفاوت بین معیارهای عمومی و KPI توجه کنیم. حتی اگر دومی معیارهایی را ارائه نمی دهد، با نحوه اندازه گیری اهداف استراتژیک تعیین شده شرکت شما سروکار دارد.

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا گروه شرکت های توسعه کسب و کار راه ایده آل

چابکی کسب و کار چیست؟

چابکی کسب و کار به عنوان چابکی در فرهنگ، رهبری، استراتژی و حاکمیت یک سازمان تعریف می‌شود که به همه ذینفعانی که در محیط‌های نامشخص، پیچیده و مبهم فعالیت می‌کنند، ارزش می‌افزاید.

در واقع چابکی کسب و کار توانایی یک سازمان برای موارد زیر است:

  • سازگاری به سرعت با تغییرات بازار
  • داشتن راه حل ها و سناریوهای مختلف کاری از طریق تدوین اسناد جامع
  • پاسخ به نیازهای مشتری به سرعت و با انعطاف پذیری
  • تغییرات را به روشی مولد و مقرون به صرفه بدون به خطر انداختن کیفیت انجام داده و رهبری کنید
  • مزیت رقابتی پایدار داشته باشید

کسب و کار چابک چیست؟

یک کسب و کار چابک می تواند به سرعت و به طور موثر به فرصت ها و تهدیدهای موجود در محیط های داخلی و خارجی خود (اعم از محیط کسب و کار، محیط قانونی، محیط فناوری، محیط اجتماعی، محیط اخلاقی و محیط سیاسی) پاسخ دهد.

چرا چابکی؟

پس چرا چابکی؟ آینده غیرقابل پیش‌بینی است و با توجه به تغییرات سریع‌تر جهان و فناوری آن، عدم اطمینان بیشتری برای نیازها و نیازهای ما ایجاد می‌کند. کسب و کارهایی که از این مفهوم استقبال می کنند، می توانند سریعتر خود را تطبیق دهند. با این روش ارائه منظم ارزش و تمرکز بر مشتری میسر است.

چارچوب برای چابکی کسب و کار

چارچوب برای کسب و کار چابک برای کمک به سازمان ها برای بقا و شکوفایی در یک محیط فرار، نامطمئن، پیچیده و مبهم ایجاد شده است.

در قلب آن پنج عنصر نهفته است که می توانند یک سازمان را واقعاً چابک بسازند: رهبری، استراتژی، حاکمیت، نیروی انسانی و فرهنگ.

چابکی هر عنصر بر نحوه عملکرد و تکامل سازمان در پاسخ به نیازهای در حال تغییر مشتریان و ذینفعان تأثیر می گذارد.

چابکی تغییر کسب و کار

ممکن است برای رسیدگی به تغییرات محیط کسب و کار که از ظرفیت و توانایی تیم مدیریت عملیاتی روزانه فراتر می رود، به یک واکنش ویژه نیاز باشد.

در چنین مواردی، پروژه‌ها و برنامه‌های چابک (برای گروه‌هایی از پروژه‌هایی که هدف تغییر یکسانی دارند) مکانیسم‌های آزمایش شده و قابل اعتمادی را برای هماهنگ کردن فعالیت‌های تغییر پیچیده در بخش‌های مختلف یک سازمان ارائه می‌کنند.

چابکی عملیاتی

سازمان ها در دنیایی فعالیت می کنند که با نوسانات، عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام مشخص می شود.

برای بقا و شکوفایی در چنین محیطی، یک سازمان باید بتواند به هر فرصت و تهدید جدیدی که ظهور می کند، سریع و قاطعانه واکنش نشان دهد.

انجام این کار به چابکی عملیاتی سازمان بستگی دارد، به طوری که مهم ترین فرآیندها می توانند با سهولت و ثبات، آشفتگی در محیط عملیاتی خود را به نفع خود تبدیل کنند. در مقابل، کم‌چاب‌ترین کسب و کار ها که برای جلوگیری از تحت تأثیر قرار گرفتن از کوچک‌ترین محرک‌ها، به واکنش بزرگی نیاز دارند.

چابکی عملیاتی یک سازمان به عوامل زیر بستگی دارد:

  • رهبری – ترجیحاً سبکی است که به رهبران اجازه می دهد تا در هر نقطه از سازمان ظاهر شوند و به فرصت ها و تهدیدهای جدید پاسخ دهند.
  • استراتژی – استراتژی مسیر واضحی از رسیدن له هدف را مشخص می کند، اما در فضای چابک در اجرا انعطاف بیشتری وجود دارد.
  • حاکمیت – سیستم مدیریتی که کنترل را از طریق شفافیت فرآیند و عملکرد نشان می دهد.
  • در این شرایط مدیران افرادی آگاه، با تجربه و توانمند برای تصمیم گیری هستند.
  • فرهنگ – فرهنگی که مجموعه‌ای از ارزش‌ها، رفتارها و شیوه‌های اصلی را برای سازمان فراهم می‌کند که به آن اجازه می‌دهد در جهانی که با نوسان، عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام مشخص می‌شود، پیشرفت کند.

نیروی انسانی چابک

افراد چابک به طور طبیعی کنجکاو و مشتاق هستند تا مهارت ها و قابلیت های خود را از طریق تجربه و مطالعه توسعه دهند.

آنها در یک سازمان چابک احساس راحتی می کنند زیرا این سازمان ها در ذات خود مشوق و فراهم کننده زمینه های یادگیری مستمر هستند.

پیتر سنگه در کتاب خود به نام رشته پنجم، سازمان یادگیرنده را سازمانی تعریف می‌کند که «در آن افراد به طور مستمر ظرفیت خود را برای ایجاد نتایجی که واقعاً می‌خواهند گسترش می‌دهند، جایی که الگوهای جدید و گسترده‌ای از تفکر پرورش می‌یابند، جایی که آرمان‌های جمعی آزاد می‌شوند، و افراد در آن به طور مستمر ظرفیت خود را برای ایجاد نتایجی که واقعاً می‌خواهند گسترش می‌دهند. به طور مداوم یاد می گیرند که چگونه با هم یاد بگیرند.”

برای اینکه سازمان‌ها واقعاً چابک باشند، باید با افراد چابکی پر شوند که در فرهنگ چابکی که با رهبری چابک، استراتژی چابک و حکمرانی چابک امکان‌پذیر است، رشد کنند.

حکمرانی چابک

حاکمیت بر نحوه تنظیم و دستیابی به اهداف سازمان، نحوه مدیریت ریسک و نحوه بهینه سازی عملکرد تأثیر می گذارد.

می توان آن را به عنوان ساختارها و فرآیندهای تصمیم گیری و پاسخگویی تعریف کرد.

حکمرانی چابک مبتنی بر مجموعه‌ای از ارزش‌ها، رفتارها و شیوه‌های سرعتی است که به سازمان اجازه می‌دهد در جهانی که مشخصه آن نوسان، عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام است، پیشرفت کند.

مشخصه حاکمیت چابک کنترل از طریق شفافیت فرآیند و عملکرد به روشی است که در تمام سطوح یک سازمان، از حاکمیت شرکتی برای شرکت‌های چندملیتی، شرکت‌های بزرگ و دولت‌ها – تا تیم‌های کوچک یا حتی افرادی که محصولات را ارائه می‌کنند، سازگار باشد.

استراتژی چابک

استراتژی‌ها به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا برنامه‌های سطح بالا را برای دستیابی به یک یا چند هدف سطح بالا توسعه، توصیف، تطبیق و اجرا کنند.

یک استراتژی ممکن است برای کل شرکت یا زیر مجموعه ای از آن اعمال شود.

در این فضا استراتژی مناسب اجازه می دهد تا برنامه های دقیق تری در پاسخ به مسائل یا رویدادها و با سرعتی متناسب با محیطی که سازمان در آن فعالیت می کند، تکامل یابد. و انعطاف پذیری در برنامه ریزی تضمین می کند که استراتژی در محیط هایی که ممکن است فرار، نامطمئن، پیچیده و مبهم باشند مرتبط و موثر باقی بماند.

موفقیت یک استراتژی چابک با موارد زیر افزایش می یابد:
  • ترکیب مراحل توسعه، اجرا و انطباق استراتژی در یک فرآیند تکرار شونده و پیوسته در حال تحول.
  • بکارگیری استراتژی به صورت تکه تکه برای آزمایش زودهنگام و منظم اثربخشی و نیاز به تغییر.
  • نظارت بر محیط خارجی برای دیدن اینکه آیا استراتژی نیاز به اصلاح دارد یا خیر.
  • اطمینان از همسویی سازمان و افراد آن با استراتژی.

رهبری چابک

رهبری سنتی اغلب شامل هدایت و تأثیرگذاری بر افکار و اعمال افراد در یک سازمان برای دستیابی به نتایج مشخصی است که توسط دیگران تعیین شده است.

برای دستیابی به سازمان‌های انعطاف‌پذیر و سازگار، رهبران تاثیرگذار به دنبال توسعه دیگران به‌عنوان رهبر در همه سطوح هستند، با این باور که همه ما پتانسیل ذاتی و ذهنیت رشد برای رسیدن به یک هدف مشترک را داریم.

رهبری چابک در سبک خود کاملاً متفاوت از رهبری سنتی است و مستلزم تمایل رهبران است تا اطمینان حاصل کنند که شایستگی‌ها، توانایی‌ها و تفکر خود را به جای اینکه صرفاً به انجام رسانند، گسترش نیز دهند.

بنابراین هر رهبر که مایل به هدایت قدرت تلاش جمعی است باید سبک رهبری جدیدی را اتخاذ کند.

فرهنگ چابک

فرهنگ یک سازمان منعکس کننده شخصیت آن است – فرهنگی که تحت تأثیر طیفی از عوامل از جمله اندازه، گستردگی جغرافیایی، باورها و ارزش های آن است. افراد و رویدادها نیز بر فرهنگ یک سازمان تأثیر می گذارند.

فرهنگ چابک مجموعه‌ای از ارزش‌ها، رفتارها و شیوه‌های اصلی را برای سازمان فراهم می‌کند که به آن امکان می‌دهد در جهانی که با نوسان، عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام مشخص می‌شود، پیشرفت کند.

موفقیت آن همچنین از ترویج، تشویق، پاداش و مهار رفتار انعطاف‌پذیر و نوآورانه افراد در سازمان ناشی می‌شود که توسط سه مؤلفه انگیزه درونی (که توسط دانیل پینک مطرح شد) تحریک می‌شود: استقلال، تسلط و هدف.

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا گروه شرکت های توسعه کسب و کار راه ایده آل

جهت مشاوره کسب و کار با ما در تماس باشید.

توسعه محصول، که مدیریت محصول جدید نیز نامیده می شود، مجموعه ای از مراحل است که شامل مفهوم سازی، طراحی، توسعه و بازاریابی محصولات یا خدمات جدید است. هدف از این فرایند پرورش، حفظ و افزایش سهم بازار یک شرکت از طریق برآوردن تقاضای مصرف کننده است.

در علم بازاریابی نکته مهم این است که یک محصول مناسب همه افراد نیست، بنابراین تعیین بازار هدف برای یک محصول جزء مهمی است که باید در مراحل اولیه توسعه محصول انجام شود. تحقیقات بازار باید در تمام مراحل فرآیند طراحی انجام شود، از جمله قبل از طراحی محصول یا خدمات، هنگام طراحی محصول و پس از عرضه محصول به بازار.

توسعه محصول یک فرایند همیشه در حال تحول و روان است و همانطور که برخی مراحل بسته به ماهیت پروژه تغییر می کند، شخصی که توسعه محصول را مدیریت می کند نیز تغییر خواهد کرد. در برخی از سازمانها، یک تیم اختصاصی وجود دارد که محصولات جدید را بررسی و آزمایش می کند.

در سازمانهای متوسط​​، مدیر محصول اغلب مسئول توسعه محصول است و ممکن است بخشی از تیم بازاریابی باشد. برخی از سازمانهای کوچکتر ممکن است توسعه محصول جدید خود را به یک تیم تحقیق و توسعه برون سپاری کنند. صرف نظر از اینکه چه چارچوبی استفاده می شود و چه کسی مسئول توسعه محصول جدید است ، بخش جدید تنها یک جنبه از کل چرخه عمر محصول است.

توسعه محصول جدید

توسعه محصول چیست

توسعه محصول به طور کلی به تمام مراحل مربوط به انتقال محصول از مفهوم یا ایده از طریق عرضه در بازار و فراتر از آن اشاره دارد. به عبارت دیگر ، توسعه محصول شامل کل سفر یک محصول است.

مراحل توسعه محصول جدید

مراحل زیادی برای این فرآیند وجود دارد ، و این مسیر برای هر سازمان یکسان نیست ، اما اینها رایج ترین مراحل است که معمولاً طی آنها محصولات پیشرفت می کنند:

شناسایی نیاز بازار

محصولات مشکلات مشتریان را حل می کنند. بنابراین شناسایی مشکلی که نیاز به حل دارد (یا راه حل بهتری برای حل آن) جایی است که این سفر باید آغاز شود. گفتگو با مشتریان بالقوه، نظرسنجی ها و سایر فعالیتهای تحقیقاتی می تواند آغازگر این مرحله باشند.

کمی کردن فرصت.

مشکلات معمولا آنقدر بزرگ نیستند که فروش محصولات را تضمین کنند. با این حال، میزان نارضایتی و درد ناشی از آن مشکلات و تعداد افراد یا سازمانهایی که بر آن تأثیر می گذارد می تواند تعیین کند که آیا این مشکل قابل حل است یا خیر و آیا مردم مایل به پرداخت هزینه برای راه حل هستند یا خیر.

مفهوم سازی محصول.

برخی از راه حل ها ممکن است واضح باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ناملموس باشند. در اینجا جایی است که تیم تلاش می کند و خلاقیت خود را برای طراحی چگونگی تأمین نیازهای یک محصول به کار می گیرد.

اعتبار بخشیدن به محلول

قبل از صرف زمان زیاد برای نمونه سازی و طراحی، این سوال که آیا راه حل پیشنهادی مناسب است یا خیر، باید پاسخ داده شود. البته این امر هنوز می تواند در سطح مفهومی اتفاق بیفتد. با این وجود، این یک آزمایش اولیه است تا ببینیم آیا ایده محصول خاص ارزش پیگیری بیشتری دارد یا باید ایده را اصلاح کرد و یا بطور کلی کنار گذاشت.

ایجاد نقشه راه محصول.

با در دست داشتن مفهوم مشروع محصول، مدیریت محصول می تواند نقشه راه محصول را مشخص کند و مشخص کند که کدام موضوعات و اهداف اصلی برای حل مهمترین نقاط درد و نارضایتی پذیرش شده و توسعه یافته است.

توسعه حداقل محصول قابل اجرا (MVP).

این نسخه اولیه از محصول فقط به تعدادی است که بتوانیم در دسترس مشتریان اولیه یا پذیرندگان آغاززین قرار داده و محصول را مورد آزمایشات مختلف قرار دهیم.

انتشار MVP برای کاربران

آزمایشات می توانند میزان علاقه مندی ها را اندازه گیری کنند ، کانال ها و پیام های بازاریابی را در اولویت قرار دهند و آزمایش آب در مورد حساسیت قیمت و بسته بندی را آغاز کنند. همچنین حلقه بازخورد را آغاز می کند تا ایده ها ، شکایات و پیشنهادات را در اولویت بندی فرآیند قرار دهد و انباشته محصول را پر کند.

تکرار مداوم بر اساس بازخورد کاربران و اهداف استراتژیک.

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا گروه مشاوران کسب و کار و رسانه راه ایده آل.

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

مدلهای کسب و کار جدید در حال شکل گرفتن هستند
مدیریت خوشنامی راهی برای حفظ برند است
سعید امامی ابرقویی مدرس حوزه کسب و کار مطرح کرد

سمینار آنلاین موفقیت در فروش با تدریس سعید امامی ابرقویی در بهمن ماه برگزار می شود

در این سمینار شیوه ای متفاوت برای فروش آموزش داده می شود و شما سناریو فروش خود را تدوین می کنید

به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی ، کارگاه کارآفرینی با منابع موجود با همکاری تیم اجرایی فضای کار اشتراکی فینووا، مرکز دانش دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تدریس الهام قنبری برگزار شد.

در این کارگاه الهام قنبری ضمن تشریح روندهای کارآفرینی و تعاریف مهم کارآفرینی به بررسی و ارائه روش های مهم کارآفرینی با منابع موجود پرداخت. پس از پایان توضیحات مدرس، جلسه پرسش و پاسخ با مدیران گروه مشاوران کسب و کار راه ایده آل، سعید امامی و الهام قنبری برگزار شده و به سوالات حوزه کسب و کار حضار پاسخ داده شد.

کارگاه کارآفرینی با منابع موجود

سمینار آنلاین مدیریت خوشنامی با تدریس سعید امامی ابرقویی به میزبانی گروه مشاوران کسب و کار راه ایده آل در ایسمینار برگزار می شود.