توانمند سازی منابع انسانی

توانمند سازی منابع انسانی

توانمند سازی منابع انسانی (Human resource empowerment) برای ایجاد تیم های مستقل و کارآمد یکی از مهم ترین وظایف سازمان ها است. این نه تنها می تواند باعث افزایش عملکرد موثر سازمان شما شود، بلکه می تواند منجر به ایجاد نیروی کار درگیر، سازنده، خلاق و شادتر شود.

سازمان هایی که به طور مجزا بخش منابع انسانی دارند،  غالباً در طول سال برنامه هایی برای توامندسازی کارکنان خود اجرا می کنند، اما ممکن است برای کسب وکارهای کوچک تر، این یک چالش بزرگ باشد.

کارمند توانمند چیست؟

کارمندان توانمند دارای اعتماد به نفس، مولد، با انگیزه و درگیر هستند. آنها معمولاً وظایف خود را بدون نیار به نظارت و منظم انجام می دهند و اعتماد به نفس لازم در تصمیم گیری های خرد و ایجاد ایده های جدید دارند.  بیش از هر چیز، کارکنان توانمند در کار خود معنا و هدف می یابند و این تعهد به آنها کمک می کند تا نقش خود را به خوبی انجام دهند.

مزایای توانمند سازی منابع انسانی چیست؟

هنگامی که بخش منابع انسانی شما احساس می کند مفید است و زحماتش دیده می شود، وظایف خود را بهتر مدیریت کرده و فرصت بیشتری برای ایجاد خلاقیت و تحقیق و توسعه در برنامه کاری خود دارند. این کارمندان به سازمان خود عشق ورزیده و در محل کار خود احساس اعتماد بنفس و آرامش دارند. اگر به واژه منابع انسانی به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع یک سازمان اعتقاد داشته باشیم، این حس خوب موجب بقای نیروی انسانی شده و باعث می شود یک سازمان نیروهای متخصص و آموزش دیده خود را از دست ندهد. همچنین، یکی از راه های ایجاد مزیت رقابتی و تولید ارزش، نوآوری است. یک سازمان صرفا با نیروهایی خلاق، با اعتماد بنفس و توانمند است که میتواند نوآور بوده و مزیت رقابتی پایدار داشته باشد.

انجام فرآیندهای توانمند سازی منابع انسانی در سازمان می تواند پیامدهای مثبت زیر را به همراه داشته باشد:

  • فداکاری بیشتر برای انجام وظایف روزمره
  • انگیزه استفاده از فرصتهای اضافی کار و رهبری
  • افزایش بهره وری و کارایی
  • بهبود خدمات و ارتباطات با مشتری
  • افزایش انعطاف پذیری و سازگاری با تغییرات تیمی ، دپارتمانی یا سازمانی
  • افزایش پایبندی به سیاست ها و عملکردهای شرکت
  • ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت و پویا
  • ایجاد نیروی انسانی وفادار
  • ایجاد فرهنگ کارآفرینی سازمانی

چگونه منابع انسانی خود را توانمند سازیم:

سیستم حقوق و پاداش خود را اصلاح کنید

کارمندی که مشکل مالی داشته باشد، به دنبال تامین هزینه ها مجبور به انتخاب کار دوم است. بنابراین هیچ گاه برای سازمان شما تمام نیروی زمانی و فکری خود را نخواهد گذاشت. همچنین این نیرو به محض یافتن شغلی با درآمد بیشتر سازمان شما را ترک خواهد کرد.

کارکنان را در تصمیم گیری مشارکت دهید

بسیار مهم است که کارمندان در ارتباط با تصمیماتی که در حوزه وظایف آن ها است اطلاع داشته و بتوانند اظهار نظر بکنند. پاداش انگیزشی تنها نباید شامل شیوه های مالی باشد. ارزش قائل شدن برای نظرات کارکنان یکی از محرک های مهم انگیزشی است.

به نیروی انسانی خود گوش دهید

کارکنان یک سازمان معمولا حرف ها، انتقاد و پیشنهادات زیادی برای انتقال به مدیران خود دارند. بهتر است برای برطرف کردن نواقص و پررنگ کردن نقاط قوت سازمان، گوش شنوا برای شنیدن صحبت ها و نظرات نیروی انسانی خود داشته باشید.

به دنبال توسعه پایدار و حرفه ای باشید

توانمند سازی منابع انسانی تنها برای سازمان هایی است که قصد فعالیت طولانی مدت دارند. چشم انداز بلند مدت این سازمان ها منجر به تغییر دید مدیران به منابع انسانی می شود. به همین دلیل درصدد اجرای فرآیندهای توانمد سازی منابع انسانی بر می آیند.

جهت دریافت مشاوره منابع انسانی با ما در تماس باشید.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] با ارزش ماندگار را پشت سر بگذارند. این نه تنها به معنای افزایش توانایی مشتریان برای مقابله با مسائل فوری است، بلکه به آنها کمک می کند […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *