شاخص های ارزیابی عملکرد کدامند

,
شاخص های ارزیابی عملکرد سازمانی

شاخص های ارزیابی عملکرد مشاوره کسب وکار شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

شرکت های پویا و در حال رشد همواره برای بهبود فرآیندها و جایگاه یابی، بصورت مستمر در مقایسه با رقبا ارزیابی عملکرد می کنند. اما شرکت های موفق که در حوزه و صنعت خود رهبر نیز محسوب می شوند. این ارزیابی همواره بر اساس اهداف و استراتژی های سازمان انجام می شود. پس از ارزیابی و بر اساس نتایج این اسناد به روزرسانی شده و فرایند مدیریت سازمان نیز باتوجه به نیازهای درک شده، علم مدیریت و دیگر نتایج بهبود و ارتقا می یابد.

نکته مهم این است که استقرار فرآیند ارزیابی مداوم نه تنها باعث تسهیل و بهینه شدن تصمیمات مدیران در مواقع ضروری و بحرانی شده بلکه سرعت عمل و چابکی سازمان را در واکنش به تغییرات بیرونی بهبود می بخشد. روش و ابعاد این ارزیابی ها بسته به نوع شرکت، اندازه و همچنین صنعتی که در آن فعالیت می کند متفاوت است. بطور کلی:

در شرکت‌هایی که خواهان توسعه و مقیاس‌پذیری هستند، ایجاد و پیگیری شاخص های عملکردی برای اطمینان از درستی فرآیندها ضروری است.

شاخص ها از طریق کمی سازی چارچوب ارزیابی، به تحلیل، شفافیت، عدالت و روشن بودن نتایج ارزیابی عملکرد کمک ویژه ای می کنند. همچنین مشخص کردن شاخص های ارزیابی میتواند فرآیند تصمیم گیری را برای مدیران تسهیل کرده و شناخت مدیران نسبت به لایه های متفاوت سازمانی را افزایش دهند.

مدیریت درست مبتنی بر نظارت مناسب بر شاخص های عملکردی مهم از پیش تعیین شده است که به عنوان KPI، شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) یا شاخص های کلیدی نیز شناخته می شوند. این امر به این دلیل است که نظارت مکرر بر عملکرد برای رشد و پایداری کسب و کار ضروری است.

انواع شاخص های ارزیابی عملکرد

  • ورودی‌ها: ورودی‌ها در واقع شامل اطلاعاتی است که روشن می سازد چه مقدار از چه نوع منبعی با چه کیفیت صرف رسیدن به اهداف شده است.
  • فرآیند: در این بخش کیفیت فرایندهای اجرایی بررسی می‌شود.
  • خروجی‌ها: خروجی‌ها نتایج به دست آمده هستند که برای تحقق آن ها تلاش شده است.
  • نتایج: این نوع شاخص با هدف بررسی نتایج به دست آمده تعریف می‌شود.
  • پروژه: در این بخش مراحل پیشرفت، اتمام یا نواقص پروژه بررسی می‌‌شود.
شاخص های ارزیابی عملکرد

مشاوره کسب وکار شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

چرا مدیریت شاخص های ارزیابی عملکرد مهم است؟

در میان کارآفرینان موفق، حتی این تعبیر وجود دارد و به یک فرض اساسی برای مدیریت خوب تبدیل شده است: “شما آنچه را که مدیریت نمی کنید کنترل نمی کنید و آنچه را نمی توانید اندازه گیری کنید مدیریت نمی کنید.”

با استفاده از یک مثال ساده دریانوردی، این یافته که بادبان‌های ناهماهنگ باعث می‌شود کشتی با هر باد سرگردان شود، بسیار معتبر و مناسب است. اگر ندانید به کجا می روید، احتمالاً در طول مسیر گم خواهید شد و به جایی که انتظار دارید نمی رسید.

در کسب وکار نیز همینطور است: با مدیریت نکردن شاخص های سازمان، توانایی کنترل فرآیندها را از دست می دهید. بنابراین حرکت به سمت هدف نهایی تا حدودی دشوارتر می شود. بدون جهت گیری صحیح، دستیابی به اهداف استراتژیک ترسیم شده تقریباً غیرممکن است.

با داشتن اطلاعات معتبر در مورد نتایج به دست آمده، مدیر یک چشم انداز واقع بینانه از سازمان پیدا می کند که اعتماد به نفس بیشتری برای تصمیم گیری های مهم به او می دهد. به این ترتیب، مدیریت شاخص های ارزیابی عملکرد برای اجازه رشد ارگانیک یک شرکت ضروری است. باید به خاطر داشته باشید که اگر در سازمان برنامه ریزی استراتژیک وجود داشته باشد، ارزیابی و عارضه یابی در شرکت با فرآیند سیستماتیک، شفاف و عملیاتی انجام شده و در سازمان را در دراز مدت از بحران های گوناگون در امان نگه می دارد.

مشاوره کسب وکار شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

شاخص های ارزیابی عملکرد کدامند؟

  • سودآوری: به طور خلاصه، این شاخص مدیریتی از نسبت درصدی بین کل فروش و سود تشکیل شده است. شایان ذکر است که این یکی از مهمترین اعداد برای درک سلامت مالی مشاغل است.
  • بهره وری: به طور خلاصه، بهره وری چندین بعد مالی، نیروی انسانی، مکان و زمان و… برای تولید یک محصول یا خدمات را اندازه گیری می کند.
  • گردش مالی: زمانی که گردش مالی بالای منابع انسانی در کسب و کار شما وجود دارد، این امر نه تنها برای تولید، بلکه برای امور مالی نیز مشکل ایجاد می کند.
  • رضایت شغلی: رضایت خاطر کارکنان در افزایش بهره وری آن ها و حفظ و نگهداشت مشتری به طور ویژه موثر است.
  • نوآوری: ایجاد ابتکارات گوناگون در محصول/خدمات، فرآیندها و روش ها یکی از عوامل پیشرو بودن و افزایش سهم بازار نسبت به رقبا است.
  • چرخه عمر مشتری: این شاخص ارزشمند اشاره به میزان گردش سرمایه ای دارد که یک مشتری تا زمان حضور در چرخه عمر می تواند در سازمان ایجاد کند.
  • نرخ بازگشت سرمایه: مدت زمانی که سرمایه کلی اعم از ثابت و در گردش سازمان به نقطه سربه سر می رسد.
  • خلق ارزش افزوده: خلق ارزش افزوده یعنی ایجاد ارزش برای محصول که منجر به فروش بیشتر، رضایت مشتریان، افزایش کیفیت خدمات پس از فروش، آموزش نیروهای انسانی در جهت تعامل با مشتریان است.
  • نرخ تبدیل: نرخ تبدیل نشان می دهد که چه مقدار از سرنخ ها و یا مخاطبین کسب وکار به مشتری تبدیل می شوند و اشاره به قیف بازاریابی دارد.

جهت دریافت مشاوره کسب وکار در حوزه ارزیابی عملکرد سازمانی با شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *