همسویی استراتژیک ایده ها و رسالت سازمانی

ایده ها رابااستراتژی کسب وکار خودهماهنگ کنیم

همسویی استراتژیک یکی از مهم ترین ارکان سازمان های مترقی است. استراتژی های سازمانی خط مشی سازمان برای رسیدن به اهداف است و ایده های توسعه همواره باید با این استراتژی ها هماهنگ باشند. به این منظور باید بین ایده های توسعه و خط مشی های کلان سازمان همسویی و تطابق وجود داشته باشد.

چشم انداز کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید

جهت ایجاد همسویی استراتژیک بین ایده ها و رسالت سارمان باید چشم انداز و ماموریت خود و نقشی که در ایجاد آن ارزش ایفا می کند را با مدیران مجموعه خود به اشتراک بگذارید:

  • چشم انداز و ماموریت را برای کل سازمان یا مدیران ستادی و عملیاتی شرکت خویش به تصویر بکشید
  • نشان دهید که چگونه چشم انداز و ماموریت شرکت با استراتژی نوآوری کسب و کارتان هماهنگ است
  • نقشه و استراتژی خود را به گونه ای برای ذینفعان خود تعریف کنید که در هر زمان آنان بتوانند با مراجعه به نقشه راه و استراتژی که تعریف کردید به درستی اهداف و راه پیش رو را ترسیم کنند.

چرا همسویی استراتژیک مهم است؟

این موضوع تضمین می کند که سازمان همیشه روی دستیابی به اهداف استراتژیک متمرکز است.

اهدافی را تعیین کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

استراتژی های بلندمدت را به اهداف یا (OKRاهداف و نتایج کلیدی) تقسیم کنید و آنها را به مدیران بخش های مختلف تیم خود بدهید و از آنان بخواهید تا براساس استراتژی های تعریف شده اهداف، وظایف و نقشه راه برای زیر مجموعه خود تعریف و گزارشی از روند اجرای فعالیت های خود ارائه نمایند.

براساس استراتژی های تعریف شده نسبت به پیشرفت کار بررسی های لازم را به عمل بیاورید در صورت نیاز استراتژی و مسیر خود را باز تعریف کنید.

  • هدف یا اهدافی را تعیین کنید و پیشرفت خود را در براساس هدف یا اهدافی که مشخص کردید مورد سنجش قرار دهید.
  • با مدیران ارشد و اجرایی خود در تعامل باشید و به آنان اختیارات لازم را بدهید تا آنان بتوانند بینش و تعامل لازم را در زیر مجموعه های خود ایجاد کنند.
  • نتایج کلیدی را برای ارائه معیارهای موفقیت ملموس برای هر هدف ایجاد کنید
  • به راحتی وضعیت و آخرین فعالیت را بررسی کنید

از همسویی استراتژیک اطمینان حاصل کنید

همسویی استراتژیک ایده ها با رسالت سازمانی
  • ایده هایی را که با اهداف شرکت همسو هستند اولویت بندی کنید و ایده هایی را که مطابقت ندارند فیلتر کنید:
  • ایده های جدید را حول اهداف دسته بندی کنید
  • ایده ها را بر اساس اهداف فیلتر کنید تا همه ایده های مرتبط با استراتژی خود را ببینید
  • ایده هایی با بالاترین تاثیر یا ارزش استراتژیک را اولویت بندی کنید

چرا این کار به شما کمک می کند؟

این امر باعث می شود تا اطمینان حاصل کنید که روند حرکت شرکت و تلاش های مدیران ارشد برای ایده هایی که از نظر استراتژیک همسو نیستند، صرف نمی شود.

مسئولیت پذیری و حرکت در جهت اهداف و استراتژی های تعیین شده را در بین تیم خود تشویق کنید و به آنان برای رسیدن به اهداف انگیزه بدهید.

به افرادی که در مسیر درست گام بر می دارند کمک کنید و نشان دهید چه کسی مسئول هر هدف یا نتیجه کلیدی است:

همسویی استراتژیک

جهت ایجاد همسویی استراتژیک تیم های بین رشته ای را حول اهداف بسازید(گاهی از اوقات برای رسیدن به هدف نهایی لازم است که چندین قسمت با وظایف مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشند)

  • به ذینفعان نشان دهید که برای کسب اطلاعات با چه کسانی باید تماس بگیرند
  • نتایج کلیدی را در چارچوب اهداف به افراد مختلف اختصاص دهید تا کارها و وظایف را تقسیم کنند
  • ساختار سازمانی خود را براساس اهداف و استراتژی خود بررسی کنید

نیروی انسانی از بزرگترین سرمایه های شرکت و سازمان ها محسوب و رگ حیات هر شرکت در ارائه خدمات حرفه ای و برند سازی محسوب می گردد. در واقع نیروی انسانی است که یک شرکت را به جلو می راند و فرصتی برای رشد حرفه ای و کسب و کار فراهم می کند.

اما جذب، حفظ و آموزش نیروی انسانی برای بسیاری از شرکت ها یک چالش بزرگ است. آنها به سادگی ساختار تیم توسعه کسب و کار را برای حمایت از رشد ثابت و مداوم ندارند. متخصصان قابل پرداخت، که از کار سرکوب شده اند، “وقتی” برای یافتن و توسعه چشم اندازهای جدید ندارند. سپس کار کند می‌شود و هراس شروع می‌شود. تقلای دیوانه‌واری برای به دست آوردن سرنخ‌های واجد شرایط و بستن درگیری‌های جدید وجود دارد، فقط برای اینکه چرخه دوباره تکرار شود.

نیروهای انسانی باید به صورت دوره ای در زمان های مشخص براساس وظایفی که دارند آموزش های لازم را کسب کنند و در بازه های زمانی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا مشخص شود که تا چه اندازه با اهداف و استراتژی های مشخص شده هم گام هستند و در آن مسیر گام بر می دارند. نیروی انسانی در تعیین استراتژی های جدید و همچنین رسیدن به اهداف نقش مهم و تاثیرگذاری دارند.

فرهنگ سازمانی

الگوی مشترک فکر کردن، احساس کردن و عکس‌العمل‌نشان دادن در یک سازمان به عنوان فرهنگ سازمانی آن مجموعه است که هسته‌ و عصاره‌ی فرهنگ، مجموعه‌ای از باورهای جاافتاده در بین کارکنان و پرسنل شرکت است که بر اساس آن‌ها، روی اعضای گروه و رفتارهایشان، ارزش‌گذاری و داوری می‌شود. پس باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که فرهنگ سازمانی در عملکرد کارکنان و طرز فکر آنان مهم و تاثیر گذار است و در رسیدن شرکت به اهداف و استراتژی هایی که تعریف شده و ایجاد همسویی استراتژیک نقش به سزایی ایفا می کند.

در واقع فرهنگ سازمانی یک محیط کاری مثبت و ساختاریافته را ترویج می کند که به شرکت ها در دستیابی به موفقیت کمک می کند. فرهنگ سازمانی دراجرایی شدن و پیاده سازی استراتژی سازمان بسیار مهم است و چون فرهنگ سازمانی در اغلب اوقات برای مدیران ملموس نیست در روند هدف گذاری و تعیین استراتژی نادیده گرفته می شوند.

شناخت بازار هدف اغلب اوقات مدیران کسب و کار دچار نزدیک بینی می شوند و در تعیین استراتژی و همچنین تحلیل رقبا و نیازهای مشتریان خود دچار مشکل می شوند که باعث شکست آنان می شود. شناخت بازار در تعیین استراتژی از ارکان اصلی محسوب می شود.

برای مشاوره کسب و کار خود با ما در تماس باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *