تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

,
فروش و بازاریابی

استراتژی‌ ‌های بازاریابی و فروش توامان، منجر به ایجاد مشتری می شوند

تکنیک های فروش قوی برای ایجاد درآمد و رشد کسب و کار حیاتی هستند. اما اگر کسب و کار شما فاقد برنامه بازاریابی موثر باشد، شخصی برای فروش نخواهید داشت. ایجاد تعادل بین بازاریابی و فروش به یک استراتژی جامع نیاز دارد تا به راحتی مشتریان خود را شناسایی کنید.  

بازاریابی و فروش

تفاوت بازاریابی و فروش جایی مشخص می شود که بدانیم چه میزان در تبدیل مشتری بالقوه به مشتری واقعی موفق هستید.

بازاریابی شامل استراتژی هایی است که شما برای دستیابی به بازارهای جدید و ایجاد علاقه در مشتریان هدف کسب و کار خود استفاده می کنید. بنابراین، بازاریابی باید معیارهای قابل اندازه گیری داشته باشد تا بتوانید قضاوت کنید که کدام گزینه های بازاریابی مقرون به صرفه هستند و نتیجه می دهند. بسته به صنعت و کسب و کار شما ، استراتژی بازاریابی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تبلیغات (چاپی یا محیطی، تلوزیونی و یا مجازی)
  • روابط عمومی
  • استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی شبکه ای
  • بازاریابی با تکیه بر برند
  • بازاریابی ویروسی
  • روش برقراری تماس سرد یا ایمیل

فروش فرآیند متقاعد کردن شخصی برای خرید از کسب و کار شما است. این فرآیند اغلب شامل برخی از سطوح تعاملات بین فردی است که منجر به ترغیب مشتری می شود. بیشتر اوقات، این موفقیت را مدیون تلاش های بازاریابی هستید. استراتژی های فروش شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برگزاری جلسات به صورت تک به تک با مشتریان
  • تماس های سرد یا تماس گرم
  • شبکه سازی
  • رویدادهای تبلیغاتی یا نمایشگاه های تجاری
  • تعامل خرده فروشی
  • فروش مستقیم
  • ایمیل و پیامک بدون هدف
  • تمرکز بر مشتریانی که شما را نمی شناسند
  • تمرکز بر مشتریانی که با شما ارتباط دارند، از شما خرید می کنند و برند شما را می شناسند

تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل نیازمند چندین نقطه تماس مناسب است. این موارد می تواند شامل هر نوع پیامد بازاریابی و همچنین رویداد اجتماعی مانند توصیه های دوستان یا نتایج جستجوی آنلاین باشد.

متعادل سازی فرآیندهای بازاریابی و فروش

یکی از مهم ترین چالش های کسب و کار های بزرگ، همراه ساختن دپارتمان فروش و دپارتمان بازاریابی است. دپارتمان بازاریابی عموما بخش استراتژیک سازمان و دپارتمان فروش بخش عملیاتی است. برخی از سازمان ها با انتخاب یک مدیر واحد برای هر دو دپارتمان سعی در برطرف کردن این چالش دارند.

از طرفی، مشاغل کوچک و استارتاپ ها ممکن است به دلیل کمبود منابع، این دو دپارتمان را ادغام کرده و از یک یا دو نفر از همکاران خود بخواهند تا این مسئولیت را به عهده بگیرند. این امر می تواند منجر به یکپارچگی فرآیندهای فروش و بازاریابی شده و تعادل خوبی را برقرار کنند. اما نکته مهم این است که در اغلب مواقع به دلیل تعداد کم نفرات، این توازن بر هم خورده و وزنه فعالیت های یک بخش سنگین تر می شود. این چالش ممکن است به کاهش فروش و یا اخلال در جذب مشتری بصورت پایدار منجر شود.

در نهایت، اگر کسب وکار کوچک یا بزرگ شما در برقراری تعادل در فروش و بازاریابی چالشی ندارد، زمان و منابع خود را صرف یادگیری مطالب بازاریابی، تثبیت برند و تاکتیک های جذب مشتری کنید. زمانی که مدیر و کارمندان بخش فروش و بازاریابی، بر هر دو مهارت های فروش و بازاریابی چیره باشند، این دو فرآیند متعادل شده و سازمان به حداکثر بهره وری خواهد رسید.  

نویسنده: محمد زاغیان، کارشناس ارشد بازاریابی

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *