مشاور کسب و کار چه می کند؟

مشاور کسب وکار

مشاور کسب و کار فردی متخصص و با تجربه است که می تواند در حل چالش های کسب و کار و هموار سازی مسیر توسعه به کسب وکارها کمک کند.

برخی از رایج ترین خدمات مشاوره کسب وکار عبارتند از:

  • عارضه یابی و آنالیز کسب وکارها و ارائه برنامه عملیاتی در راستای رفع ضعف ها و چالش ها
  • مشاوره توسعه و شناسایی موانع و هموار سازی مسیر توسعه کسب وکار
  • مشاوره تحول و تدوین برنامه تغییرات، بهبود و تحول سازمانی
  • ارائه آموزش و توانمندسازی کارکنان و سطوح مختلف مدیریتی
  • بررسی سطح عملیاتی بودن و جذابیت ایده های جدید
  • مشاوره راه اندازی و تدوین برنامه عملیاتی و مشاوره در راستای ایجاد کسب وکار جدید
  • مشاوره منابع انسانی و تدوین برنامه جذب، نگهداشت و انگیزش نیروی انسانی
  • مشاوره و شناسایی ذی نفعان کسب وکار و تدوین استراتژی مواجهه با آن ها
  • تدوین اسناد مکتوب کسب وکار
  • تحقیقات بازار و بررسی رفتار مشتری در راستای بهبود فروش و توسعه شرکت

مشاور کسب و کار کیست؟

مشاور کسب و کار فرد یا شرکتی است که با مدیران ارشد کسب وکار تعامل داشته و در راستای بهبود ابعاد مختلف کسب وکار و رسیدن به اهداف سازمانی برنامه ریزی می کند.

چرا کسب و کارها به خدمات مشاوه کسب وکار نیاز دارند؟

فشارهایی که صاحبان مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ با آن روبرو هستند می تواند بسیار جدی بوده و کسب وکارها را به ورطه نابودی بکشاند. حل چالش های زمان راه اندازی کسب وکار، یادگیری مدیریت بخش های مختلف مالی، فروش و … و فشارهای تامین سرمایه برای تمامی مالکان و مدیران مهم و حیاطی است.

مدیران و مالکان کسب وکارها عموما در شرایط پر چالش دید کلی خود را از دست می دهند و نمی توانند از تمام ظرفیت و قدرت ذهنی خود استفاده کنند.

برای کسب و کارهای کوچک، متوسط یا بزرگ، استخدام مشاور می تواند صرفه جویی زیادی در زمان و دارایی واقعی برای رشد داشته باشد، در حالی که فشار مستقیم تحمیل شده بر صاحبان کسب و کار را از بین می برد.

مشاوران کسب وکار می توانند با نگاهی تخصصی و واقع گرا جهت حل چالش های سازمانی در بخش های مختلف شرکت  از جمله استراتژی و مدیریت، عملیات، منابع انسانی، امور مالی، فرصت های تامین مالی، فناوری اطلاعات و فروش و بازاریابی ورود اثربخش داشته باشند.

مشاوران کسب وکار برای کمک به شناسایی چالش ها، ارائه مشاوره و پیشنهاد راه حل های عملی، از نزدیک با صاحبان و مدیران کسب وکارها تعامل و همکاری می کنند. ممکن است بتوانیم مشاوران کسب وکار را مانند پزشکانی تصور کنیم که مشکل سازمان را تشخیص داده و درمانی را برای مرتفع سازی آن تجویز کنند. از مزایای استخدام مشاور کسب وکار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجربه و تخصص

ارزش اصلی مشاور کسب وکار دانش، مهارت های تخصصی و تأثیرگذاری آنها در سازمان است است. از آنجایی که مشاوران با کسب‌وکارهای مختلفی کار می‌کنند، قطعآ نسبت به کارکنان داخلی، دید بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تری از روندهای تجاری، چالش‌های صنعت، و فناوری‌ها و فرآیندهای جدید دارند.

در واقع، بر اساس نظر دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد، مشاوران در انتشار نوآوری و دانش جدید در هر کسب و کاری نقش اساسی دارند.

صرفه جویی در هزینه

یک مشاور به اندازه حل چالش های یک سازمان هزینه دریافت می کند در حالی که اثربخشی مشاور کسب وکار در جلوگیری از زیان های مالی بسیار زیاد است. عموم کسب وکارها اتلاف هزینه های زیادی در امور منابع انسانی، بازاریابی و تبلیغات و … به دلیل نداشتن استراتژی و فرآیند عملیاتی درست دارند. یکی از رسالت های مشاور کسب وکار جلوگیری از اتلاف هزینه است.

صرفه جویی در زمان

استفاده از تجربه مشاور کسب وکار به این معنی است که آنها از قبل بهترین شیوه های کاری و حل چالش ها را می دانند

واقع گرایی

مشاوران کسب‌وکار می‌توانند به راحتی چالش‌های کسب وکار را شناسایی کرده و برای حل آنها برنامه ریزی کنند. مشاوران به دلیل نداشتن مالکیت روان شناختی و تعصب بر روال های سازمانی می توانند با دید درست و واقع بینانه چالش های سزامانی را رصد کنند.

مشاور کسب وکار می تواند نقش ویژه ای در کسب و کارهای خانوادگی داشته باشد، جایی که موضوعات عاطفی مانع از دید درست مدیران می شود.

سفارشی سازی

کتاب ها و مجلات علمی و آکادمیک راهکارهای عمومی ارائه می کنند اما یک مشاور می تواند کسب و کار را به صورت آن چیزی که هست و آن چیزی که باید باشد بررسی کرده و راهکارهایی برای یک سازمان خاص داشته باشد. این این یعنی حرکت به سمت موفقیت و پیش افتادن از رقبا.

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل با ارائه خدمات تخصصی مشاوره کسب وکار به کسب وکارهای سراسر ایران سعی در ارزش آفرینی در کشور عزیزمان را دارد.

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *