تخریب اعتماد به برند اسنپ فود

چند روز قبل برای جلسه‌ای کاری از اسنپ فود که اتفاقا برایم تخفیف ارسال کرده بود میوه خریدم.
انار ممتاز کیلویی ۴۰ هزارتومان.
سفارش را سه ساعت بعد از پرداخت حضوری تحویل گرفتم و با خیال خرید انار ممتاز که فردا برای جلسه استفاده کنم به دفتر بردم…
از ۲ کیلو اناری که خریدم، بالغ بر ۱ کیلوی آن دور ریختنی بود و باقی هم ممتاز نبود…
ثبت نظر و شکایت کردم و برایشان عکس ارسال کردم…
گفتند باید یک ساعت پس از خرید اعلام میکردید و ما الان طرف فروشنده هستیم…


از نظر من پاسخ این بود:


به اسنپ فود اعتماد نکنید! هر آنچه خریدید را نهایتا تا یکساعت بعد از پرداخت سریعا چک کنید، میوه ها را قاچ کنید تا مطمئن باشید سرتان کلاه نرفته… به اسم ممتاز و قیمت بالا هم اعتماد نکنید…!

اسنپ فود

به عنوان یک مشاور و محقق حوزه کسب و کار ذکر چند مورد را لازم میدانم:

  • اول، صنعت خرده فروشی صنعتی مبتنی بر رضایت مشری است، همانطور که در استراتژی ابر خرده فروشی های آنلاین دنیا مانند آمازون میبینیم شرایط مرجوعی همواره به نفع مشتریان است و تنها در این صورت است که فاکتور اعتماد در این پلتفرم قابل توجه و ماندگار است.
  • دوم، اسنپ یا اسنپ فود و دیگر زیر مجموعه ها به عنوان پلتفرم تقریبا بی رقیب در ایران با توجه به قدرت چانه زنی پایین مشتریان و قدرت نسبتا پایین محصولات جایگزین (بر اساس ۵ نیروی پورتر) صنعت را جذاب یافته و مانند دیگر صنایع منوپولی در ایران (صنایع خودرویی و..) به گسترش بازار و فاکتور اعتماد بی توجه است و دلیلی برای متعهد بودن ندارد، همانطور که این وضعیت در دیجیکالا نیز موجب نارضایتی شده است.
  • سوم، شاید سواستفاده برخی مشتریان از امکان مرجوعی که در تمام دنیا تا حدودی متداول است و فروشندگان آمازون و ای بی نیز از این زیان در امان نیستند تا حدودی بر رسیدگی به شکایات و اعتماد پلتفرم های اسنپ یا اسنپ فود و دیجی کالا به صحت آن ها تاثیرگذار بوده که قطعا توجیه مناسبی بر عدم تعهد به کیفیت نیست.
  • چهارم، همانطور که در یادداشت اخیرم در خبرگزاری بازار اشاره کردم، نبود اخلاق حرفه ای موردی است که همه بازیگران اکوسیستم کسب و کار ایران را آزرده و عصبانی کرده که خود شایان توجه است.
  • نکته آخر و مهم، پلتفرم ها در ازای این نارضایتی و عدم تعهد قطعا هزینه بسیار زیادی برای تخریب ارزش مشترک، تبلیغات کلامی منفی و تخریب برند خواهند پرداخت.

بنظر شما سرنوشت پلتفرم های ایرانی در صورت ورود به بازار جهانی در رقابت با قول های تجارت الکترونیک دنیا چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *