انواع تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک را می توان از حیث تراکنشها(Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از :
ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B)
به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که طرفین معامله بنگاهها و کسب و کار ها هستند. کسب و کارهایی چون تولید ماشین آلات، اتوماسیون های اداری و … از این دسته هستند. در این مورد بیشتر بخوانید.
ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C)
به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان میباشد. فروش مواد غذایی، پوشاک و … در این دسته هستند.
ارتباط مصرف کنندهها و شرکتها (C2B)
در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراوردهها یا خدمات خود را به شرکت ها میفروشند. این دسته از کسب و کار که در تجارت الکترونیک امروزه بازار داغ و اهمیت بالایی دارد. در ایران با پیدایش پلتفرم هایی چون دیوار و شیپور و حتی شبکه های مجازی این نوع از تجارت رونق گرفته است.
ارتباط مصرفکننده با مصرفکننده (C2C)
در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرفکنندگان است. این نوع نسبتا جدید از مدل کسب و کار در دنیا تحت عنوان اقتصاد مشارکتی یا share economy در حال کار است. برخی از پلتفرم های اجاره املاک در دنیا در این دسته قرار می گیرند.
ارتباط بین بنگاهها و سازمانهای دولتی (B2A)
که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی میباشد. پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب میشوند.
ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C)
الگویی بین دولت و توده مردم میباشد که شامل بنگاههای اقتصادی, موسسات دولتی و کلیه شهروندان میباشد. این الگو یکی از مولفههای دولت الکترونیک میباشد. رفاتر پیشخوان دولت، درگاه های پلیس +10 و.. از مهم ترین نمونه های این شیوه مهم از تعاملات تجارت الکترونیک هستند.
ارتباط بین دولتها (G2G)
این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینههایی شبیه واردات و صادرات میباشد .
در نهایت باید گفت که انواع بالا کاملا مستقل از هم نیستند و گاهی علیرغم اینکه تاکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک میآیند.
نویسنده: محمد زاغیان، کارشناس ارشد بازاریابی
جهت دریافت مشاوره کسب و کار با گروه مشاوران کسب و کار راه ایده آل در تماس باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!