استراتژی قیمت گذاری

,
قیمت_گذاری

لطفا قیمت محصولات خود را فقط بر اساس هزینه تعریف نکنید!

قیمت، ارزش مبادله ای کالا یا خدمت که به صورت واحد پول بیان می شود. در واقع در این بخش میخواهیم به پاسخ این سوال برسیم که آیا قیمت انتخاب شده برای محصول، برای مشتری ارزش پرداخت دارد؟

قیمت گذاری در واقع انتخاب مبلغی است که یک کسب و کار در ازای فروش خود در نظر می گیرد. اما اهمیت موضوع قیمت گذاری و درک حساسیت آن، بیش از یک تعریف ساده است. اینکه در فرآیند قیمت گذاری به هزینه های تولید دقت بکنیم یا ارزش برند و یا قیمت رقبا، انتخاب های مهمی است که ممکن است هرکدام سرنوشت متفاوتی را برای کسب و کار ما رقم بزنند.

با درنظر گرفتن تعریف بالا برای قیمت‌گذاری می توان گفت، استراتژی های قیمت گذاری به فرآیندها و روش هایی اطلاق می شود که بنگاه های اقتصادی برای تعیین قیمت محصولات و خدمات خود استفاده می کنند. بطور کلی، قیمت را می توان ابزاری مهم و تاثیر گذار بر حداکثرسازی سودآوری برای هر واحد فروخته شده، دفاع از بازار موجود در برابر تازه واردان، افزایش سهم بازار و یا ورود به بازار جدید دانست. بنابراین، نوع استراتژی قیمت‌گذاری انتخاب شده می تواند دیکته کننده موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار باشد.

برخی از رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری عبارتند از:

قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش

در این روش، ما با تخمین، ارزش محصول در ذهن مشتری قیمت را انتخاب می کنیم.

قیمت گذاری مبتنی بر رقابت

در این استراتژی، قیمت، با توجه به متضیات بازار و قیمت رقبا تعیین می شود.

قیمت گذاری مبتنی بر مشتری

در این روش، قیمت محصولات و یا خدمات را پس از تحلیل مشتری و شناخت شناسنامه مشتری تعیین می کنیم.

قیمت گذاری مبتنی بر هزینه

روش قیمت‌گذاری بر اساس هزینه، یکی از رایج ترین استراتژی های این حوزه است. شما با استفاده از قیمت تمام شده قیمت فروش را تعیین می کنید.

قیمت گذاری نفوذ

این روش مناسب بازارهای رقابتی و به اصطلاح اقیانوس قرمز است. با انتخاب استراتژی نفوذ می توان مشتریان بیشتری جذب کرد اما راه سودآوری دراز مدت تبدیل این مشتریان به مشتریان وفادار است.

قیمت‌گذاری پویا

این استراتژی، بر اساس تحولات محیط کسب و کار و تحلیل شاخص های اقتصادی، قیمت های متفاوتی را در بازه های مختلف زمانی پیشنهاد می دهد.

کدام یک از استراتژی های مطرح شده و یا ترکیب آن ها مناسب کسب و کار شما است؟

قیمت‌گذاری یکی از مهم ترین اهرم ‌های رشد کسب و کار است.

مطالعات نشان داده است که تغییرات اندک در قیمت گذاری می تواند درآمد شرکت را ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش یا کاهش دهد. در حقیقت، قیمت‌گذاری درست، اهرمی قدرتمند به اندازه جذب مشتریان جدید است. اما متاسفانه تعداد ساعاتی که سازمان ها صرف ایجاد استراتژی بهینه قیمت می کنند نشان دهنده آن است که این اهرم مهم رشد کسب و کار آن طور که باید مورد توجه نبوده است.

خبر خوب این است که برای استفاده از این پتانسیل مهم، دیر نیست. برای دریافت مشاوره در حوزه استراتژی قیمت‌گذاری از این قسمت با ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *