مزیت رقابتی پایدار (sustainable competitive advantage)

مزیت رقابتی پایدار

مزیت رقابتی پایدار، دارایی ها، ویژگی ها یا توانایی های یک سازمان است که تقلید از آنها دشوار بوده و در بلند مدت، برتری و موقعیت مطلوبی نسبت به رقبا فراهم می کند.

انواع مزیت رقابتی

مزیت مبتنی بر قیمت پایین‌تر از رقبا

صرفه جویی در مقیاس هزینه و عملکرد کارآمد می تواند به شرکت کمک کند تا با ارائه محصولات با قیمت پایین، رقبا را پشت سر بگذارد. ارائه محصولات با قیمت پایین می تواند مانع قابل توجهی برای ورود تازه واردان به صنعت باشد. علاوه بر این، پایبندی مداوم به استراتژی قیمت رقابتی، می تواند منجر به وفاداری به برند شده و مزیت رقابتی ایجاد کند.

قدرت قیمت گذاری

تگر کسب و کاری توانایی افزایش قیمت بدون از دست دادن سهم بازار را دارد، قدرت قیمت گذاری در دستان آن سازمان است. شرکت هایی که قدرت قیمت گذاری دارند معمولاً رهبر بازار بوده و موقعیت خود را در بازار تثبیت کرده اند.

برند های قدرتمند

برای ساختن یک برند سرمایه گذاری زیادی در مقیاس زمان و هزینه لازم است. با این حال برند یک دارای با ثبات نبوده و حفظ محبوبیت آن نیاز به تلاش بسیار دارد. داشتن برند مشهور برای کسب و کار بسیار ارزشمند است زیرا باعث می شود مشتریان به دلیل علاقه به برند، آن محصول را نسبت به رقبا ترجیح دهند. رهبر بازار بودن و داشتن شهرت عالی می تواند بخشی از یک برند قدرتمند و یک مزیت رقابتی باشد.

دارایی های استراتژیک

حق ثبت اختراع، علائم تجاری، وبسایت، تفاهم نامه ها و قراردادهای بلند مدت نمونه هایی از دارایی های استراتژیک است که مزایای رقابتی پایدار را فراهم می کند. شرکت هایی که در بخش تحقیق و توسعه پیشتاز هستند احتمالا دارایی های استراتژیک ارزشمندی داشته و در نتیجه قادر به ایجاد مزیت رقابتی پایدار هستند.

موانع ورود

مزایای هزینه شرکت موجود نسبت به یک شرکت جدید متداول ترین مانع ورود است. هزینه های بالای سرمایه گذاری و مقررات دولتی مانع مشترک شرکتهایی است که قصد ورود به بازارهای جدید را دارند. موانع زیاد ورود گاهی باعث ایجاد انحصار یا نزدیک به انحصار می شود

اصلاح و ارتقای خط تولید

محصولی که هرگز تغییر نکند محکوم به مرگ است. یک خط تولید می تواند تکامل یابد، محصولات بهبودیافته و یا تکمیل شوند   و مشتریان برای نسخه “جدید” و بهبودیافته و احتمالاً برخی لوازم جانبی با آن خرید را تکرار کنند.

تمایز محصول

یک محصول یا خدمت منحصر به فرد باعث ایجاد وفاداری مشتری می شود و احتمال اینکه سهم بازار خود را نسبت به رقبا از دست بدهد کمتر از مزیت مبتنی بر هزینه است. کیفیت، مدل های یکتا، انعطاف پذیری در سفارش و خدمات مشتری همه جنبه هایی است که می تواند یک محصول یا خدمات را به طور مثبت متمایز کند

ترازنامه / وجه نقد قوی

شرکت های دارای بدهی کم و / یا نقدینگی زیاد انعطاف پذیری لازم را برای سرمایه گذاری مناسب دارند و هرگز مشکلی در دسترسی به سرمایه در گردش و نقدینگی را ندارند.

مدیریت حرفه ای

همیشه بین مدیریت حرفه ای و مدیریت ناشیانه تفاوت وجود دارد. کمی کردن شاخصه های این فاکتور سخت است، اما قطعا منجر به نتایج مثبت و منفی می شود. به نظر می رسد مدیران موفق در زمان مناسب تصمیم های درست می گیرند. به کارکنان خود انگیزه داده و بیشترین بهره را از آن ها می گیرند. مدیریتی که برای چندین سال موفق عمل کرده است یک مزیت رقابتی است.

سرمایه گذاری ارزشمند و مزایت رقابتی پایدار

یکی از عوامل موقر بر موفقیت طولانی مدت یک کسب و کار ایجاد مزیت رقابتی پایدار است.

یافتن وجوه متعددی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار، شانس افزایش ارزش واقعی سهام را تا حد زیادی افزایش میدهد. این امر می تواند یکی از محرک های مهم برای جذب سرمایه گذار خارجی و ورود راحت تر به بازارهای جدید باشد.

سه بخش داغ رقابتی

نوآوری محصول

ثبت اختراع معمولاً مانع تقلید نمی شود و در طول یک سال کاری، رقبا معمولا ۷۰ درصد نوآوری محصول را تقلید کرده اند. بنابراین نوآوری مداوم و انجام فرآیندهای تحقیق و توسعه یکی از مهم ترین راه های ایجاد مزیت رقابتی پایدار است.

تولید

ایجاد فرآیند جدید تولید از ایجاد محصول نهایی جدید تا حدودی دشوار تر است اما پیشرفتهای جدی در فرآیندهای قدیمی کمتر رخ می دهند. اگر به توصیه مشاوران کسب و کار اعتقاد داشته باشید، می توانید روی گزینه تولید برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار مانور دهید.

بازاریابی

تثبیت در یک بازار، ورود به بازارهای جدید و گرفتن سهم بازار رقبا یکی از مهم ترین ابزارهای قدرمتند در ایجاد مزیت رقابتی پایدار است. داشتن سهم بازار حداکثری یک صنعت، کار را برای رقبا و تازه واردان سخت کرده و باعث می شود تلاش هایشان با هزینه بیشتر اثربخشی کمتر داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *