مدیریت پروژه چابک

مدیریت پروژه چابک

مدیریت پروژه چابک چیست، چگونه کار می‌کند، و آیا واقعاً می‌تواند به تیم شما کمک کند تا کارهای بیشتری و سریع‌تر انجام دهد؟ در اینجا به نحوه اعمال یک رویکرد مدیریت پروژه چابک می پردازیم.

صدها روش مدیریت پروژه در دنیا وجو دارد، اما با شروع تحقیق در ارتباط با مناسب ترین روش، احتمالا با کلمه “چابک” برخورد زیادی خواهید داشت.

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

مدیریت پروژه چابک چیست؟

مدیریت پروژه چابک یا APM (Agile Project Management ) یک رویکرد با استفاده از تکرار فرآیندهای برنامه ریزی و مدیریت پروژه است. در واقع این روش یک رویکرد مدیریت پروژه مشترک و تکراری است که شامل آزمایش مداوم و پاسخگویی به تغییرات است.

این روش به تیم های درگیر پروژه اجازه می دهد تا فرآیندها را با سرعت زیاد و در چارچوب زمانی و بودجه پروژه برنامه ریزی و اجرا کنند.

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

تاریخچه مختصری از چابکی

بیشتر روش های مدیریت پروژه چابک فعلی ریشه در فرآیندهای توسعه نرم افزار دارند. در دهه 1990، تیم‌های نرم‌افزاری دریافتند که روش‌های مدیریت پروژه سنتی ساختاریافته (مانند Waterfall) کارایی لازم را در انجام پروژه ندارند.

آن‌ها دریافتند که مشکلات این روش‌ها مانند عدم سازگاری و انعطاف، پاسخ دادن به تغییرات یا گنجاندن آموخته‌هایشان در پروژه را در حین کار برایشان دشوارتر می‌کند. از آنجایی که طرح های پروژه در ابتدا مشخص شد، جایی برای تغییرات سریع وجود نداشته و انحرافات از طرح اولیه می توانست بسیار پرهزینه باشد.

زیرا مدیریت پروژه در صنعت توسعه نرم افزار برخلاف صنایعی که فرآیند ثابت و نتایج قابل اعتماد و پایدار دارند (برای مثال صنایع تولیدی) بسیار پر تغییر و منعطف است.

سپس در سال 2001، گروهی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مجموعه‌ای از ارزش‌ها و اصول مدیریت پروژه چابک را شکل دادند.

ممکن است به نظر برسد این روش بر توسعه نرم افزار متمرکز است، اما امروزه ارزش‌ها و اصول مدیریت پروژه چابک برای صنایع و تیم های مختلف، از تولید گرفته تا بازاریابی، مفید هستند.

12 اصل مدیریت پروژه چابک

  • اولویت شماره یک رضایت مشتری از طریق تحویل زودهنگام و مستمر پروژه های ارزشمند است.
  • از تحولات و اعمال تغییرات حتی در اواخر پروژه استقبال کنید. فرآیندهای چابک تغییر را برای مزیت رقابتی مشتری تسهیل می کنند.
  • پروژه را به طور مکرر، با مقیاس زمانی کوتاه تر و در راستای بررسی چالش ها تحویل دهید.
  • افراد درگیر پروژه و تیم ها باید روزانه در طول پروژه با یکدیگر همکاری کنند.
  • پروژه ها را حول افراد با انگیزه بسازید. به آنها محیط و حمایت لازم را بدهید و برای انجام کار به آنها اعتماد کنید.
  • کارآمدترین و مؤثرترین روش انتقال اطلاعات به تیم توسعه و درون آن، گفتگوی چهره به چهره است.
  • میزان پیشرفت پروژه و اولین خروجی ارائه شده معیار اولیه پیشرفت است.
  • فرآیندهای چابک توسعه پایدار را ترویج می کنند. مدیران پروژه، تیم ها و کارکنان باید بتوانند به طور نامحدود یک سرعت ثابت را حفظ کنند.
  • توجه مداوم به برتری فنی و مدیریتی، چابکی را افزایش می دهد.
  • سادگی – هنر به حداکثر رساندن مقدار کار انجام شده – ضروری است.
  • بهترین خروجی ها از ایده های تیم های پروژه ایجاد می شوند.
  • در فواصل زمانی منظم، تیم در مورد چگونگی موثرتر شدن فکر می کند، سپس رفتار خود را بر اساس آن تنظیم و تنظیم می کند.
مشاوره حوزه مدیریت پروژه چابک در شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

مزایای مدیریت پروژه چابک چیست؟

ممکن است به نظر برسد که این روش تنها یک روش مد روز مدیریت پروژه است، اما ثابت شده است که چیزی بیش از یک ترند ساده است. اصول مدیریت پروژه چابک به تیم‌ها از همه نوع اجازه می‌دهد تا با تکرار و انعطاف‌پذیری بیشتری کار کنند، و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با نیازهای تغییر پروژه خود سازگار شوند و نتایج را سریع تر ارائه دهند. در اینجا به برخی از رایج ترین مزایای مدیریت پروژه چابک می پردازیم:

سازگاری بیشتر (و ریسک کمتر)

یکی از بزرگترین مزایای روش های چابک، توانایی مدیریت تغییر اولویت ها است. با رویکرد چابک و تاکید بر بازخورد مستمر، می‌توان داده‌های مورد نیاز را در طول فرآیند توسعه پروژه به دست آورد. همچنین به تیم ها اجازه می‌دهد تا بر اساس شرایط واقعی، نه فقط شرایط پیش‌بینی‌شده، انتخاب‌های تاثیرگذارتری داشته باشد.

با چرخه‌های کوتاه تعیین‌شده، دید واضح‌تری از پروژه ایجاد شده و با به‌روزرسانی‌های منظم گزارش، تیم‌ها می‌توانند پیش‌بینی‌پذیری پروژه را بهبود بخشیده و ریسک را کاهش دهند.

رضایت بیشتر مشتری

متدولوژی‌های مدیریت پروژه چابک مشتری را در اولویت قرار می‌دهند و مدیران را تشویق می‌کنند که با مشتریان و همچنین سایر ذینفعان همکاری نزدیک داشته باشند. از آنجایی که پروژه‌های چابک شامل آزمایش و بررسی منظم با سرعت بالا می‌شوند، می توان بازخورد واقعی آن‌ها را در طی زمان با هر تکرار ارئه نتیجه دریافت کرد.

تیم های شادتر

تیم های چابک مستقل تر هستند. به این معنا که اغلب به آن‌ها آزادی زیادی داده می‌شود تا ایده‌های جدید، نوآوری و حل مسئله‌ای که ممکن است در روش‌های سنتی مدیریت پروژه وجود نداشته باشد، ارائه دهند. در واقع اعضا خود را اعضای یکپارچه تیم می بینند که می توانند تفاوت محسوسی در نتیجه پروژه ایجاد کنند.

این ارتباطات موثر می‌تواند به پرورش تیم‌های شفاف‌تر، کارآمدتر، خلاق‌تر و شادتر کمک کند.

جهت دریافت مشاوره در حوزه مدیریت پروژه چابک با شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *