مدیریت منابع انسانی (HRM)

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی (HRM) روشی است برای جذب، استخدام، استقرار و مدیریت بهینه و اصولی کارکنان یک سازمان. بخش منابع انسانی یک شرکت یا سازمان معمولاً مسئول ایجاد، اعمال و نظارت بر سیاست‌های حاکم بر مدیریت کارکنان و روابط سازمان با آن ها است. اصطلاح منابع انسانی برای اولین بار در اوایل دهه 1900 و سپس به طور گسترده در دهه 1960 برای توصیف افرادی که برای سازمان کار می کنند به طور کلی استفاده شد و از کارکنان به عنوان منابع سازمانی یاد کرد.

اخیرا اصطلاح مدیریت سرمایه انسانی (HCM) در فناوری مدرن منابع انسانی در مقایسه با اصطلاح مدیریت منابع انسانی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

اهمیت مشاوره مدیریت منابع انسانی

توان یک سازمان به توان و ظرفیت نیروی انسانی آن وابسته است و مدیریت منابع انسانی را به بخش مهمی از حفظ یا بهبود سلامت کسب و کار تبدیل می کند. یکی از چالش های مهم کسب و کارها در بخش های گوناگون فرآیند مدیریت منابع انسانی است.

هدف این حوزه مدیریت افراد در یک محل کار برای دستیابی به ماموریت سازمان و تقویت فرهنگ است. هنگامی که این فرآیند به طور موثر انجام شود، مدیران منابع انسانی می توانند به استخدام افراد حرفه ای جدید که مهارت های لازم برای پیشبرد اهداف شرکت و همچنین کمک به آموزش و توسعه کارکنان فعلی برای دستیابی به اهداف را دارند، کمک کنند.

مدیران منابع انسانی همواره می‌توانند شرایط شغلی را جهت ایجاد مزیت در برند کارفرمایی سازمان ارتقا دهند و این می تواند شامل اطمینان از عادلانه بودن حقوق و مزایا، برنامه ریزی رویدادها برای جلوگیری از فرسودگی کارکنان و تطبیق نقش های شغلی بر اساس دانش روز دنیا و نیاز سازمان باشد. در این راستا بسیاری از سازمان ها جهت ایجاد خط مشی ها و فرآیندهای مشخص نیاز مبرمی به مشاوره تخصصی در این حوزه دارند.

بخش‌های منابع انسانی در سازمان‌های مختلف می‌توانند از نظر اندازه، ساختار و ماهیت موقعیت‌های فردی خود متفاوت باشند. برای سازمان‌های کوچک‌تر، داشتن تعداد معدودی از متخصصان منابع انسانی که هر کدام مجموعه وسیعی از وظایف منابع انسانی را انجام می‌دهند، غیرمعمول نیست. سازمان‌های بزرگ‌تر ممکن است نقش‌های تخصصی‌تری به حوزه هایی چون استخدام، مدیریت استعداد، کارشناس حقوق و مزایا، توانمندسازی و غیره بپردازند. مشاوران حوزه مدیریت منابع انسانی نیز میتوانند به صورت مقطعی جهت انجام هریک از فرآیندهای مذکور در سازمان ورود کرده و اتفاق مثبتی را به همراه مدیران و کارکنان مجموعه رقم بزنند.

اهداف مدیریت منابع انسانی را می توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد:

اهداف اجتماعی

اقداماتی انجام می شود که به نیازها یا چالش های اخلاقی و اجتماعی شرکت و کارکنان آن پاسخ می دهد. این شامل مسائل حقوقی، فرصت های، شایسته سالاری، مسیر ارتقا شغلی مشخص و دستمزد منصفانه می شود.

اهداف سازمانی

اقدامات انجام شده که به تضمین کارایی سازمان کمک می کند. این شامل ارائه آموزش، استخدام تعداد مناسب کارمند برای یک شغل خاص یا حفظ نرخ بالای حفظ کارمندان است.

اهداف عملکردی

رهنمودهایی که برای حفظ عملکرد صحیح منابع انسانی در کل سازمان استفاده می شود. این شامل اطمینان از تخصیص بهینه منابع انسانی در فرآیندهای سازمان و استفاده کامل از پتانسیل ایشان می شود.

اهداف شخصی

منابعی که برای پشتیبانی از اهداف شخصی هر کارمند استفاده می شود. این شامل ارائه فرصت برای آموزش یا توسعه شغلی و همچنین حفظ رضایت کارکنان است.

حوزه های مشاوره مدیریت منابع انسانی:

  • تعریف جایگاه شغلی و شرح وظایف در تمامی حوزه های سازمان
  • استخدام استعداد ها و بهترین کارکنان برای جایگاه های شغلی
  • طراحی و تعریف روابط سازمانی تحت انواع ساختار سازمانی
  • طراحی سیستم حقوق، دستمزد و پاداش شفاف و منصفانه
  • نظارت بر اجرای درست قوانین وزارت کار
  • دستیابی به اهداف سازمانی با تأمین و حفظ کارکنان مولد
  • استفاده موثر از مهارت ها و توانایی های هر کارمند
  • توانمندسازی، ارتقای سطح مهارتی با ارائه آموزش های مناسب برای کارکنان
  • تیم سازی و افزایش دلبستگی سازمان کارکنان
  • شناسایی، بررسی و حل تعارضات تیمی و سازمانی
  • ایجاد و حفظ یک تجربه مثبت کارکنان با رضایت و کیفیت زندگی بالا
  • سهیم کردن کارکنان در تلاش های روزانه خود
  • ابلاغ موثر خط مشی ها، رویه ها، قوانین و مقررات سازمان به کارکنان
  • حفظ سیاست ها و رفتارهای اخلاقی، قانونی و مسئولیت پذیر اجتماعی در محیط کار
  • برنامه ریزی موثر برای جانشین پروری
  • مدیریت عملکرد کارکنان

جهت دریافت مشاوره در حوزه مدیریت منابع انسانی از دپارتمان مشاوره شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل با ما در تماس باشید و جهت مشاهده خدمات شرکت توسعه کسب و کار راه ایده آل کیلیک کنید.

برای رزرو وقت مشاوره با مشاوران شرکت با ما در تماس باشید.

تماس با تلفن های :

02142719046

09120125184

یا ارسال پیامک در واتساپ/تلگرام به شماره : 09019045310

09120125184

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *