طرح کسب و کار یا Business plan چیست؟

طرح کسب و کار

Business plan یا طرح کسب و کار یک سند کتبی است که جزئیاتی در ارتباط با این که چگونه یک کسب و کار راه اندازی شده به سود آوری می رشد را توضیح می دهد. طرح کسب و کار اهداف مختلف مالی، فروش، تولید و بازاریابی را تعریف کرده و برای رسیدن به آن ها یک نقشه راه ارائه می دهد.

چرا یک طرح کسب و کار بنویسید؟

آیا هنوز مطمئن نیستید که آیا یک Business plan ارزش زمان و سرمایه گذاری دارد؟ آیا نمی توانید تصمیم درست را گرفته و کسب و کار خود را اجرا کنید؟ داشتن یک طرح کسب و کار به شما در راه های زیر کمک خواهد کرد.

طرح های کسب و کار اسناد مهمی هستند که برای جذب سرمایه مورد استفاده قرار گرفته و گزارش مفصلی از وضعیت موجود و آینده کسب و کار هستند. همچنین دید واضح و روشنی از شرایط بازار و کسب و کار را به سهامداران نشان می دهد.

  • کسب و کار خود را سریعتر رشد دهید
  • کمک مالی دریافت کنید
  • در فضای رقابتی موثرتر عمل کنید
  • تصمیمات استراتژیک را با  اعتماد به نفس اتخاذ کنید
  • در زمان و هزینه صرفه جویی کنید

در این راستا داشتن Business Plan برای تمامی شرکت ها مفید و برای کسب و کارهای جدید ضروری است.  در حالت ایده آل، این طرح به صورت دوره ای بررسی شده و به صورت دوره ای به روز می شود تا میزان تحقق اهداف مورد سنجش قرار بگیرد.

عناصر یک طرح کسب و کار

طول و حجم Business Plan از شغلی به شغل دیگر، صنعتی به صنعتی دیگر و بسته به سن کسب و کار بسیار متفاوت است. اما در حالت کمینه همه اطلاعات باید در یک سند 15 تا 20 صفحه ای جای گیرد.

همانطور که در بالا ذکر شد ، هیچ دو طرح تجاری یکسان نیستند. اما همه آنها عناصر یکسانی دارند. در زیر برخی از قسمت های رایج و کلیدی یک طرح کسب و کار آورده شده است.

خلاصه اجرایی

این بخش شرکت را تشریح می کند. بیانیه ماموریت و چشم انداز به همراه هرگونه اطلاعات در مورد تیم مدیریت، کارکنان، فرآیندها و محل شرکت در این بخش معرفی می شود.

محصولات و خدمات

در اینجا، شرکت می تواند محصولات و خدماتی را که ارائه می دهد ، مشخص کند. در این بخش به اطلاعاتی چون قیمت گذاری، طول عمر محصول و مزایای آن برای مصرف کننده می پردازیم.

سایر عواملی که می توانند به این بخش اضافه شوند عبارتند از:

  • مراحل تولید
  • هرگونه اختراع ثبت شده توسط شرکت
  • فناوری اختصاصی
  • اطلاعات مربوط به تحقیق و توسعه (R&D)

تجزیه و تحلیل بازار

یک کسب و کار برای پیشرفت به شناخت بازار هدف در صنعت خود نیاز دارد. در این بخش می توانیم به موضوعات زیر اشاره کنیم:

  • تحلیل رقبا
  • تحلیل مشتریان
  • اندازه بازار
  • روندهای صنعت
  • نقاط قوت و ضعف رقبا و شرکت
  • سهم بازار

استراتژی بازاریابی

این حوزه نحوه جذب و دستیابی به مصرفه کننده، تبدیل آنها به مشتریان بالفعل و حفظ مشتریان را توضیح می دهد. این بدان معناست که کانال توزیع باید مشخص شود. همچنین برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی و انواع رسانه های آن کمپین ها را بیان خواهد کرد.

برنامه ریزی مالی

به منظور جلب طرف مورد مطالعه Business plan ، شرکت باید برنامه ریزی مالی فعلی و پیش بینی های آینده خود را بطور واضح و در جداول متداول بیان کند. عناوینی چون:

  • صورتهای مالی
  • ترازنامه ها
  • اهداف و برآوردهای  مالی
  • سرمایه مورد نیاز 
  • بودجه

 ضمیمه

اگر برای تصاویر محصول یا اطلاعات بیشتر به فضای بیشتری نیاز دارید ، از ضمیمه آن جزئیات استفاده کنید.

طرح کسب و کار یا Business Plan

5 نکته برای نوشتن سریع و آسان یک طرح تجاری عالی

قبل از شروع به کار با طرح کسب و کار خود ، بیایید در مورد برخی از “قوانین” صحبت کنیم که کل برنامه ریزی کسب و کار را آسان تر می کند. هدف این است که طرح تجاری خود را به انجام برسانید تا بتوانید بر ایجاد کسب و کار خود تمرکز کنید.

از پرداختن به حواشی و ارائه اطلاعات غیر مفید بپرهیزید

بدانید بناست این طرح خوانده شده و بر اساس آن تصمیماتی مهم اتخاذ شود.

مخاطبان خود را بشناسید

برنامه خود را با زبانی بنویسید که مخاطبان آن را درک کنند.

ایده کسب و کار خود را بطور واقع بینانه شرح دهید

بزرگنمایی در نشان دادن حقایق نه تنها باعث شگفت زده شدن مخاطب نمی شود بلکه آن ها را نسبت به سایر اطلاعات بی اعتماد خواهد کرد.

تعیین اهداف و مقاصد

شما باید بدانید که می خواهید از کسب و کار خود چه چیزی را در ابتدا بدست آورید.

نوشتن Business plan را به متخصص بسپارید.

المان های مختلف طرح کسب و کار بسیار تخصصی است و مخاطبان طرح های کسب و کار عموما افراد متخصص اکوسیستم هستند. پس کار را به کاردان بسپارید.

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *