تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقات بازار ( Market Research ) فرآیندی است برای تعیین میزان ماندگاری یک خدمت یا محصول جدید از طریق تحقیقاتی که مستقیماً با مشتریان بالقوه انجام شده است.

تحقیقات بازار به یک شرکت امکان می دهد تا بازار هدف را کشف کرده و نظرات و بازخورد دیگر مصرف کنندگان را در مورد علاقه آنها به محصول یا خدمات دریافت کند. با درک مشکلات خریدار و راه حل ها ، می توانید به درستی محصول یا خدمات خود را بسازید تا به طور طبیعی مورد توجه آنها قرار گیرد.

درک تحقیقات بازار

هدف از مطالعات بازاریابی بررسی بازار مرتبط با کالای خاص یا خدمات برای اطمینان از چگونگی دریافت مخاطبان از آن است.

این می تواند شامل جمع آوری اطلاعات به منظور تقسیم بازار و تمایز محصول باشد ، که می تواند برای متناسب کردن تبلیغات یا تعیین ویژگی هایی که به عنوان یک اولویت برای مصرف کننده محسوب می شوند، مورد استفاده قرار گیرد.

تحقیقات بازار ابزاری اساسی در کمک به شرکت ها برای درک خواستۀ مصرف‌کنندگان و تولید محصولی است که مصرف کنندگان از آن استفاده می کنند و همچنین حفظ مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت های صنعت خود.

تاریخچه تحقیقات بازار

  • تحقیقات رسمی بازار در دهه 1920 در آلمان آغاز شد. تقریباً در همان زمان ، تحقیقات بازار در ایالات متحده در زمان رونق تبلیغات دوران طلایی رادیو ، به اوج خود رسید.
  • مصاحبه های حضوری
  • از آنجا شرکتی ایجاد شد که با مردم در خیابان در مورد نشریات و تبلیغات موجود در آن‌ها که می خواندند مصاحبه می کرد. داده های جمع آوری شده از این مصاحبه ها با تیراژ نشریه مقایسه شد تا ببینیم این تبلیغات چقدر موثر هستند.
  • تحقیقات تلفنی

سپس جمع آوری داده ها به تلفن منتقل شد و تماس حضوری غیرضروری شد.

یک اپراتور تلفنی می تواند اطلاعات را جمع آوری کند و این کار را به سرعت و به صورت سازمان یافته تر و منظم تر انجام دهد.

  • تحقیقات آنلاین بازار

با صرف وقت بیشتر افراد در اینترنت ، بسیاری از فعالیت های تحقیق در بازار نیز به صورت آنلاین انجام می‌گیرند.

تحقیقات بازار
تحقیقات بازار و بازاریابی

انواع تحقیقات بازار

دو نوع تحقیق اصلی در بازار وجود دارد که تجارت شما می تواند برای جمع آوری اطلاعات عملی درباره محصولات شما از جمله تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه انجام دهد.

تحقیقات اولیه

تحقیقات اولیه عبارت است از دستیابی به اطلاعات دست اول در مورد بازار شما و مشتریان در مارکت شما. این هنگام تقسیم بازار و ایجاد مشخصات خریدار مفید است. تحقیقات اولیه بازار معمولاً در یکی از دو سطر قرار می گیرد: تحقیقات اکتشافی و تحقیق خاص.

  • تحقیقات اولیه اکتشافی

این نوع تحقیقات اولیه در بازار کمتر به روندهای قابل اندازه گیری مشتری و بیشتر به مشکلات احتمالی مربوط می شود. این به طور معمول به عنوان اولین مرحله – قبل از انجام هر تحقیق خاصی – انجام می شود.

  • تحقیقات اولیه خاص

تحقیقات خاص اولیه بازار اغلب در ادامه تحقیقات اکتشافی هستند موضوعات یا فرصت هایی قبلاً مهم تشخیص داده اند ، مورد استفاده قرار می گیرد. در تحقیقات خاص ، مشاغل می توانند بخش کوچکتر یا دقیق تری از مخاطبان خود را در نظر بگیرند.

تحقیقات ثانویه

تحقیق ثانویه ، کلیه داده ها و سوابق عمومی است که شما برای نتیجه گیری در اختیار دارید. تحقیقات ثانویه به ویژه برای تحلیل رقبای شما بسیار مفید است. تحقیقات بازار ثانویه شامل موارد زیر است:

  • منابع عمومی

این منابع در هنگام انجام تحقیقات بازاریابی ثانویه ، اولین و در دسترس ترین لایه مطالب شما هستند. آنها در پیدا کردن و بازبینی اغلب آزاد هستند – صدای جنجالی زیادی که در اینجا خواهید دید.

  • منابع تجاری

این منابع غالباً به صورت گزارشات بازاریابی ، متشکل از روند های صنعت که توسط یک آژانس تحقیقاتی جمع آوری می شود ، ارائه می شوند. از آنجا که این اطلاعات بسیار قابل حمل و توزیع هستند ، بارگیری و بدست آوردن آن معمولاً هزینه بر است.

  •  منابع داخلی

به عنوان مثال ، شرکتی که قصد ورود به تجارت را دارد ، ممکن است تحقیقات بازار را برای آزمایش دوام محصول یا خدمات خود انجام دهد. اگر تحقیقات بازاریابی علاقه مشتری را تأیید کند ، تجارت می تواند با اطمینان با طرح کسب و کار (business plan) پیش برود. در غیر این صورت ، شرکت باید از نتایج تحقیقات بازار برای ایجاد مطابقت با خواسته های مشتری ، محصول را تنظیم کند.

چگونه تحقیقات بازار انجام شود؟

  1. شخصیت خریدار خود را تعریف کنید. : ابتدا باید بفهمید که مشتریان در صنعتتان چه کسانی هستند. مخاطب خود را تجسم کنید ، ارتباطات خود را ساده کنید و استراتژی خود را مطلع کنید. برخی از ویژگی های اصلی که باید در خریدار خود مورد توجه قرار دهید عبارتند از: سن،جنسیت،محل،عنوان (های) شغلی،عناوین شغلی،سایز خانواده و درآمد.
  2. برای مشارکت یک گروه شخصیتی را مشخص کنید. : با توجه به اطلاعات به دست آمده از بخش قبلی، باید گروهی را برای انجام مطالعات بازاریابی خود اکنون شناسایی کنید.  این گروه باید یک نمونه نماینده از مشتریان هدف شما باشد.
  3. سوالات تحقیق را برای شرکت کنندگان در تحقیقات بازار خود آماده کنید. : بهترین راه برای اطمینان از اینکه از مکالمات خود بیشترین بهره را می برید آماده بودن است. شما همیشه باید یک راهنمای بحث ایجاد کنید تا مطمئن شوید که همه سوالات برتر ذهن را پوشش می دهید و از وقت خود به درستی استفاده می کنید.
  4. رقبای اصلی خود را لیست کنید. : به خاطر داشته باشید که لیست کردن رقابت همیشه به سادگی شرکت X در مقابل شرکت Y نیست.گاهی اوقات ، یک بخش از شرکت ممکن است با محصول یا خدمات اصلی شما رقابت کند ، حتی اگر نام تجاری آن شرکت در زمینه دیگری تلاش بیشتری کند.
  5. یافته های خود را خلاصه کنید.

نویسنده: مریم قنبری

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *