مشاور کسب و کار فردی متخصص و با تجربه است که می تواند در حل چالش های کسب و کار و هموار سازی مسیر توسعه به کسب وکارها کمک کند.

برخی از رایج ترین خدمات مشاوره کسب وکار عبارتند از:

  • عارضه یابی و آنالیز کسب وکارها و ارائه برنامه عملیاتی در راستای رفع ضعف ها و چالش ها
  • مشاوره توسعه و شناسایی موانع و هموار سازی مسیر توسعه کسب وکار
  • مشاوره تحول و تدوین برنامه تغییرات، بهبود و تحول سازمانی
  • ارائه آموزش و توانمندسازی کارکنان و سطوح مختلف مدیریتی
  • بررسی سطح عملیاتی بودن و جذابیت ایده های جدید
  • مشاوره راه اندازی و تدوین برنامه عملیاتی و مشاوره در راستای ایجاد کسب وکار جدید
  • مشاوره منابع انسانی و تدوین برنامه جذب، نگهداشت و انگیزش نیروی انسانی
  • مشاوره و شناسایی ذی نفعان کسب وکار و تدوین استراتژی مواجهه با آن ها
  • تدوین اسناد مکتوب کسب وکار
  • تحقیقات بازار و بررسی رفتار مشتری در راستای بهبود فروش و توسعه شرکت

مشاور کسب و کار کیست؟

مشاور کسب و کار فرد یا شرکتی است که با مدیران ارشد کسب وکار تعامل داشته و در راستای بهبود ابعاد مختلف کسب وکار و رسیدن به اهداف سازمانی برنامه ریزی می کند.

چرا کسب و کارها به خدمات مشاوه کسب وکار نیاز دارند؟

فشارهایی که صاحبان مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ با آن روبرو هستند می تواند بسیار جدی بوده و کسب وکارها را به ورطه نابودی بکشاند. حل چالش های زمان راه اندازی کسب وکار، یادگیری مدیریت بخش های مختلف مالی، فروش و … و فشارهای تامین سرمایه برای تمامی مالکان و مدیران مهم و حیاطی است.

مدیران و مالکان کسب وکارها عموما در شرایط پر چالش دید کلی خود را از دست می دهند و نمی توانند از تمام ظرفیت و قدرت ذهنی خود استفاده کنند.

برای کسب و کارهای کوچک، متوسط یا بزرگ، استخدام مشاور می تواند صرفه جویی زیادی در زمان و دارایی واقعی برای رشد داشته باشد، در حالی که فشار مستقیم تحمیل شده بر صاحبان کسب و کار را از بین می برد.

مشاوران کسب وکار می توانند با نگاهی تخصصی و واقع گرا جهت حل چالش های سازمانی در بخش های مختلف شرکت  از جمله استراتژی و مدیریت، عملیات، منابع انسانی، امور مالی، فرصت های تامین مالی، فناوری اطلاعات و فروش و بازاریابی ورود اثربخش داشته باشند.

مشاوران کسب وکار برای کمک به شناسایی چالش ها، ارائه مشاوره و پیشنهاد راه حل های عملی، از نزدیک با صاحبان و مدیران کسب وکارها تعامل و همکاری می کنند. ممکن است بتوانیم مشاوران کسب وکار را مانند پزشکانی تصور کنیم که مشکل سازمان را تشخیص داده و درمانی را برای مرتفع سازی آن تجویز کنند. از مزایای استخدام مشاور کسب وکار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجربه و تخصص

ارزش اصلی مشاور کسب وکار دانش، مهارت های تخصصی و تأثیرگذاری آنها در سازمان است است. از آنجایی که مشاوران با کسب‌وکارهای مختلفی کار می‌کنند، قطعآ نسبت به کارکنان داخلی، دید بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تری از روندهای تجاری، چالش‌های صنعت، و فناوری‌ها و فرآیندهای جدید دارند.

در واقع، بر اساس نظر دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد، مشاوران در انتشار نوآوری و دانش جدید در هر کسب و کاری نقش اساسی دارند.

صرفه جویی در هزینه

یک مشاور به اندازه حل چالش های یک سازمان هزینه دریافت می کند در حالی که اثربخشی مشاور کسب وکار در جلوگیری از زیان های مالی بسیار زیاد است. عموم کسب وکارها اتلاف هزینه های زیادی در امور منابع انسانی، بازاریابی و تبلیغات و … به دلیل نداشتن استراتژی و فرآیند عملیاتی درست دارند. یکی از رسالت های مشاور کسب وکار جلوگیری از اتلاف هزینه است.

صرفه جویی در زمان

استفاده از تجربه مشاور کسب وکار به این معنی است که آنها از قبل بهترین شیوه های کاری و حل چالش ها را می دانند

واقع گرایی

مشاوران کسب‌وکار می‌توانند به راحتی چالش‌های کسب وکار را شناسایی کرده و برای حل آنها برنامه ریزی کنند. مشاوران به دلیل نداشتن مالکیت روان شناختی و تعصب بر روال های سازمانی می توانند با دید درست و واقع بینانه چالش های سزامانی را رصد کنند.

مشاور کسب وکار می تواند نقش ویژه ای در کسب و کارهای خانوادگی داشته باشد، جایی که موضوعات عاطفی مانع از دید درست مدیران می شود.

سفارشی سازی

کتاب ها و مجلات علمی و آکادمیک راهکارهای عمومی ارائه می کنند اما یک مشاور می تواند کسب و کار را به صورت آن چیزی که هست و آن چیزی که باید باشد بررسی کرده و راهکارهایی برای یک سازمان خاص داشته باشد. این این یعنی حرکت به سمت موفقیت و پیش افتادن از رقبا.

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل با ارائه خدمات تخصصی مشاوره کسب وکار به کسب وکارهای سراسر ایران سعی در ارزش آفرینی در کشور عزیزمان را دارد.

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

مشتری (costumer) و مصرف کننده (consumer) دو کلمه پرکاربردی هستند که اغلب به جای هم استفاده می‌شوند، اما مفهوم یکسانی ندارند.

مصرف کنندگان در تجارت چه کسانی هستند؟

مصرف کننده هر کسی است که از یک محصول یا خدمات استفاده می کند، چه برای استفاده شخصی یا تجاری.

مشاوره کسب وکار در شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

مشتریان در بازار چه کسانی هستند؟

مشتری به فردی گفته می شود که محصول یا خدمتی را خریداری کند. ممکن است مشتری آن چیزی را که می‌خرد شخصا استفاده کند و ممکن است مصرف کننده نهایی آنچه خریده است نباشد. در هر صورت تمامی مشتریان به دلیل ایجاد درآمد و گردش مالی برای کسب‌وکار بسیار مهم هستند.

مشتری (costumer)  را می‌توانیم همواره برابر با خریدار محصول یا خدمت بدانیم، اما ممکن است مصرف کننده نهایی نباشد. مصرف کننده (consumer) همواره کاربر نهایی محصول و خدمت است در حالی که ممکن است آن را خریداری نکرده باشد.

مشتریان می توانند محصولی را به عنوان هدیه به مصرف کنندگان بدهند، آن را به شکل اصلی یا جدید بفروشند، یا محصول یا خدماتی را برای استفاده گروه خاصی از مصرف کنندگان تهیه کنند. به عنوان مثال، یک کتابخانه (مشتری)، کامپیوتر را برای استفاده کاربران کتابخانه (مصرف کننده) خریداری می کند.

تفاوت های کلیدی مشتری و مصرف کننده

تفاوت بین مشتری و مصرف کننده بر اساس سه چیز کلیدی است: چه کسی، انگیزه و پرداخت.

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل ارائه دهنده خدمات مشاوره در حوزه رفتار مشتری و رفتار مصرف کننده

مشاوره کسب وکار در شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

نکته مهم این است که همه کسب وکار ها مشتری دارند، اما ممکن است مصرف کننده نداشته باشند (مانند کسب وکارهای B2B). تفاوت بین این دو بسیار مهم است زیرا به کسب وکارها کمک می کند تا شیوه های پشتیبانی صحیح را برای مشتریان خاص خود داشته باشند.

مثال های مشتری (costumer)

کسب وکاری که منسوجات را برای تولید لباس و فروش مجدد خریداری می کند، مشتری است.

والدینی که برای فرزند خود لباس می‌خرند، مشتری هستند.

یک شرکت تولیدی که برای ساخت خودرو، قطعات می خرد مشتری است.

آشپزی که از خواربارفروشی برای پختن در رستورانش محصولات می خرد، مشتری است.

کسی که از پت شاپ یک تخت برای سگ خود، مشتری می خرد.

مشاوره کسب وکار در شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

مثال های مصرف کننده (consumer)

یک مصرف کننده برای استفاده از وای فای رایگان به کتابخانه می رود.

یک مصرف کننده از یک دوست، لباسی را به عنوان هدیه تولد دریافت کرده و آن را به تن می‌کند.

کارمندی که از نرم افزار در محل کار خود برای انجام وظایف روزمره استفاده می کند، مصرف کننده است.

شخصی که هنگام بازدید از فروشگاه مواد غذایی ارگانیک نمونه رایگان جهت چشیدن دریافت می کند، مصرف کننده است.

جهت دریافت مشاوره کسب وکار از شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل با ما در تماس باشید.

رفتار مشتری به مطالعه مشتریان و نحوه رفتار آنها هنگام تصمیم گیری برای خرید محصولی که نیازهای آنها را برآورده می کند، اشاره دارد. این مطالعه اعمال مشتریان است که آنها را به خرید و استفاده از محصولات خاص سوق می دهد.

مشاوره کسب وکار

مطالعه رفتار خرید مشتری برای بازاریابان بسیار مهم است زیرا از این طریق می‌تواند به درستی انتظارات این گروه مهم از ذینفعان خود را بشناسند و بدانند چرا مشتری محصول یا خدمتی را می‌خرد. این مهم به عرضه محصول درست به بازار کمک شایانی می کند.

بازاریابان می توانند علایق و نیازهای مشتریان را درک کنند و استراتژی های بازاریابی خود را بر اساس یافته ها طراحی کنند.

رفتار خرید مشتری موقعیت‌های مختلفی را مورد مطالعه قرار می‌دهد، از جمله:

  • مشتریان چه چیزی می‌خرند
  • چرا می‌خرند
  • چه زمانی می‌خرند
  • چند وقت یکبار خرید می‌کنند
  • و موارد دیگر.

مشاوره کسب وکار

به عنوان مثال، رفتار خرید مشتریان توسط محققان با هدف اینکه بدانند خانم ها چند وقت یکبار (روزانه، هفتگی، ماهانه) برای کاهش مشکلات پوستی کرم مرطوب کننده میخرند انجام شده است. همچنین به این سوالات پاسخ داده شده که خانم ها ترجیح می دهند از کجا خرید کنند (سوپرمارکت ها، آنلاین).

اهمیت رفتار مشتری

درک رفتار مشتری برای موفقیت یک شرکت در محصولات فعلی و همچنین عرضه محصولات جدید ضروری است. هر مشتری فرآیند فکر و نگرش متفاوتی نسبت به خرید یک محصول خاص دارد. اگر شرکتی نتواند واکنش مصرف کننده نسبت به یک محصول را درک کند، احتمال شکست محصول زیاد است.

با توجه به تغییر مد، تکنولوژی، روندها، سبک زندگی، درآمد قابل تصرف و عوامل مشابه دیگر، رفتار مشتری نیز تغییر می کند. یک بازاریاب باید عواملی را که در حال تغییر هستند درک کند تا تلاش‌های بازاریابی بر این اساس هماهنگ شود.

مشاوره کسب وکار

بررسی رفتار مشتری در دپارتمان مشاوره کسب وکار شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

اهمیت رفتار خرید مصرف کننده چیست؟

تمایز مشتری:

در بازاریابی، تمایز مشتریان راهی برای تشخیص و ایجاد یک گروه هدف از مصرف کنندگان با رفتار مشابه است.

حفظ مشتری:

رفتار مصرف کننده برای بازاریابان در مطالعات تجاری بیشترین اهمیت را دارد، زیرا هدف اصلی ایجاد و حفظ مشتریان است.

طراحی برنامه بازاریابی مرتبط:

درک رفتار مشتری به مدیران امکان می دهد کمپین های بازاریابی موثرتری ایجاد کنند. هر کمپین می تواند به طور خاص با گروه جداگانه ای از مصرف کنندگان بر اساس رفتار آنها ارتباط برقرار کند.

پیش بینی روند بازار:

تحلیل رفتار مشتری اولین چیزی است که نشان دهنده تغییر در روند بازار است. به عنوان مثال، گرایش اخیر مصرف کنندگان به سمت دوستدار محیط زیست و غذای سالم است. این روند تغییر بازار توسط بسیاری از برندها از جمله مک دونالد مشاهده شد. مک دونالد بر اساس رفتار مصرف کننده، گزینه های غذایی سالم را ارائه کرد.

مشاوره کسب وکار شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

رقابت:

یکی از مهم ترین دلایل مطالعه رفتار مشتری، یافتن پاسخ برخی از سوالات زیر است:

  • آیا مشتری از رقیب شما خرید می کند؟
  • چرا مصرف کننده از رقیب شما خرید می کند؟
  • چه ویژگی هایی مصرف کننده را جذب محصولات رقیب شما می کند؟
  • مصرف کنندگان شما در مقایسه با رقبای شما چه شکاف هایی را در محصولات شما شناسایی می کنند؟

مطالعه رفتار مصرف کننده درک و رویارویی با رقابت را تسهیل می کند. بر اساس انتظارات مصرف کنندگان، برند شما می تواند مزیت های رقابتی ارائه دهد.

نوآوری در محصولات جدید:

همه ما برخی از نام های بزرگ مانند ارج، کفش بلا، ایران ناسیونال و … را می شناسیم. آیا می توانید شباهت های این محصولات را ببینید؟ بله همه شکست خوردند!!

حقیقت غم انگیز این است که بسیاری از کسب و کار ها به دلیل نداشتن نوآوری لازم و عدم توانایی در پاسخگویی به تغییرات بازار اکثر با شکست مواجه می شوند.

شرکت ها به طور مداوم تلاش می کنند تا میزان موفقیت محصولات جدید یا ایده های جدید خود را بهبود بخشند. یکی از مهم ترین راه ها انجام یک مطالعه صحیح و متفکرانه رفتار مصرف کننده است.

بهبود خدمات مشتری

مشتریان به سطوح مختلفی از خدمات مشتری نیاز دارند و درک تفاوت های موجود به شما کمک می کند تا مناسب ترین خدمات را برای نیازهای فردی ارائه دهید.

مشاوره کسب وکار

برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه لوازم الکترونیکی هستید، دانش‌آموزان دبیرستانی یا کالجی که یک لپ‌تاپ جدید می‌خرند، بیشتر از شخصی که اولین رایانه‌اش را می‌خرد، متوجه ویژگی‌های مورد نظرشان می‌شوند. با جمعیت شناسی اول، هدف خدمات شما ارائه اطلاعات در مورد آخرین روندهای فناوری خواهد بود، در حالی که با جمعیت شناسی دوم، باید زمان بیشتری را صرف آموزش مشتری، پیدا کردن نیازهای خاص او و حتی آموزش او کنید. چگونه از ویژگی های دستگاه الکترونیکی جدید خود استفاده کند.

نتیجه

تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده به عنوان یک ابزار مهم برای درک مشتریان شما ظاهر شده است. با بررسی روانشناسی مصرف کننده و نیروهای پشت رفتار خرید مشتری، شرکت ها می توانند محصولات جدید، کمپین های بازاریابی و افزایش سودآوری تولید کنند.

شرکت ها باید با مصرف کنندگان صحبت کنند، مراقب ناامیدی ها باشند و مهمتر از همه، نیازها و انتظارات آنها را شناسایی کنند!

جهت دریافت مشاوره و انجام تحقیقات حوزه رفتار مشتری با شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل در تماس باشید.

مدیریت پروژه چابک چیست، چگونه کار می‌کند، و آیا واقعاً می‌تواند به تیم شما کمک کند تا کارهای بیشتری و سریع‌تر انجام دهد؟ در اینجا به نحوه اعمال یک رویکرد مدیریت پروژه چابک می پردازیم.

صدها روش مدیریت پروژه در دنیا وجو دارد، اما با شروع تحقیق در ارتباط با مناسب ترین روش، احتمالا با کلمه “چابک” برخورد زیادی خواهید داشت.

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

مدیریت پروژه چابک چیست؟

مدیریت پروژه چابک یا APM (Agile Project Management ) یک رویکرد با استفاده از تکرار فرآیندهای برنامه ریزی و مدیریت پروژه است. در واقع این روش یک رویکرد مدیریت پروژه مشترک و تکراری است که شامل آزمایش مداوم و پاسخگویی به تغییرات است.

این روش به تیم های درگیر پروژه اجازه می دهد تا فرآیندها را با سرعت زیاد و در چارچوب زمانی و بودجه پروژه برنامه ریزی و اجرا کنند.

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

تاریخچه مختصری از چابکی

بیشتر روش های مدیریت پروژه چابک فعلی ریشه در فرآیندهای توسعه نرم افزار دارند. در دهه 1990، تیم‌های نرم‌افزاری دریافتند که روش‌های مدیریت پروژه سنتی ساختاریافته (مانند Waterfall) کارایی لازم را در انجام پروژه ندارند.

آن‌ها دریافتند که مشکلات این روش‌ها مانند عدم سازگاری و انعطاف، پاسخ دادن به تغییرات یا گنجاندن آموخته‌هایشان در پروژه را در حین کار برایشان دشوارتر می‌کند. از آنجایی که طرح های پروژه در ابتدا مشخص شد، جایی برای تغییرات سریع وجود نداشته و انحرافات از طرح اولیه می توانست بسیار پرهزینه باشد.

زیرا مدیریت پروژه در صنعت توسعه نرم افزار برخلاف صنایعی که فرآیند ثابت و نتایج قابل اعتماد و پایدار دارند (برای مثال صنایع تولیدی) بسیار پر تغییر و منعطف است.

سپس در سال 2001، گروهی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مجموعه‌ای از ارزش‌ها و اصول مدیریت پروژه چابک را شکل دادند.

ممکن است به نظر برسد این روش بر توسعه نرم افزار متمرکز است، اما امروزه ارزش‌ها و اصول مدیریت پروژه چابک برای صنایع و تیم های مختلف، از تولید گرفته تا بازاریابی، مفید هستند.

12 اصل مدیریت پروژه چابک

  • اولویت شماره یک رضایت مشتری از طریق تحویل زودهنگام و مستمر پروژه های ارزشمند است.
  • از تحولات و اعمال تغییرات حتی در اواخر پروژه استقبال کنید. فرآیندهای چابک تغییر را برای مزیت رقابتی مشتری تسهیل می کنند.
  • پروژه را به طور مکرر، با مقیاس زمانی کوتاه تر و در راستای بررسی چالش ها تحویل دهید.
  • افراد درگیر پروژه و تیم ها باید روزانه در طول پروژه با یکدیگر همکاری کنند.
  • پروژه ها را حول افراد با انگیزه بسازید. به آنها محیط و حمایت لازم را بدهید و برای انجام کار به آنها اعتماد کنید.
  • کارآمدترین و مؤثرترین روش انتقال اطلاعات به تیم توسعه و درون آن، گفتگوی چهره به چهره است.
  • میزان پیشرفت پروژه و اولین خروجی ارائه شده معیار اولیه پیشرفت است.
  • فرآیندهای چابک توسعه پایدار را ترویج می کنند. مدیران پروژه، تیم ها و کارکنان باید بتوانند به طور نامحدود یک سرعت ثابت را حفظ کنند.
  • توجه مداوم به برتری فنی و مدیریتی، چابکی را افزایش می دهد.
  • سادگی – هنر به حداکثر رساندن مقدار کار انجام شده – ضروری است.
  • بهترین خروجی ها از ایده های تیم های پروژه ایجاد می شوند.
  • در فواصل زمانی منظم، تیم در مورد چگونگی موثرتر شدن فکر می کند، سپس رفتار خود را بر اساس آن تنظیم و تنظیم می کند.
مشاوره حوزه مدیریت پروژه چابک در شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل

مزایای مدیریت پروژه چابک چیست؟

ممکن است به نظر برسد که این روش تنها یک روش مد روز مدیریت پروژه است، اما ثابت شده است که چیزی بیش از یک ترند ساده است. اصول مدیریت پروژه چابک به تیم‌ها از همه نوع اجازه می‌دهد تا با تکرار و انعطاف‌پذیری بیشتری کار کنند، و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با نیازهای تغییر پروژه خود سازگار شوند و نتایج را سریع تر ارائه دهند. در اینجا به برخی از رایج ترین مزایای مدیریت پروژه چابک می پردازیم:

سازگاری بیشتر (و ریسک کمتر)

یکی از بزرگترین مزایای روش های چابک، توانایی مدیریت تغییر اولویت ها است. با رویکرد چابک و تاکید بر بازخورد مستمر، می‌توان داده‌های مورد نیاز را در طول فرآیند توسعه پروژه به دست آورد. همچنین به تیم ها اجازه می‌دهد تا بر اساس شرایط واقعی، نه فقط شرایط پیش‌بینی‌شده، انتخاب‌های تاثیرگذارتری داشته باشد.

با چرخه‌های کوتاه تعیین‌شده، دید واضح‌تری از پروژه ایجاد شده و با به‌روزرسانی‌های منظم گزارش، تیم‌ها می‌توانند پیش‌بینی‌پذیری پروژه را بهبود بخشیده و ریسک را کاهش دهند.

رضایت بیشتر مشتری

متدولوژی‌های مدیریت پروژه چابک مشتری را در اولویت قرار می‌دهند و مدیران را تشویق می‌کنند که با مشتریان و همچنین سایر ذینفعان همکاری نزدیک داشته باشند. از آنجایی که پروژه‌های چابک شامل آزمایش و بررسی منظم با سرعت بالا می‌شوند، می توان بازخورد واقعی آن‌ها را در طی زمان با هر تکرار ارئه نتیجه دریافت کرد.

تیم های شادتر

تیم های چابک مستقل تر هستند. به این معنا که اغلب به آن‌ها آزادی زیادی داده می‌شود تا ایده‌های جدید، نوآوری و حل مسئله‌ای که ممکن است در روش‌های سنتی مدیریت پروژه وجود نداشته باشد، ارائه دهند. در واقع اعضا خود را اعضای یکپارچه تیم می بینند که می توانند تفاوت محسوسی در نتیجه پروژه ایجاد کنند.

این ارتباطات موثر می‌تواند به پرورش تیم‌های شفاف‌تر، کارآمدتر، خلاق‌تر و شادتر کمک کند.

جهت دریافت مشاوره در حوزه مدیریت پروژه چابک با شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل در تماس باشید.

کارگاه اصول متقاعد سازی با تدریس دکتر سعید امامی ابرقویی در جمع کارکنان موسسه تندرستی پردیس اصفهان طی 8 جلسه برگزار شد. این کارگاه در جمع مربیان و ورزشکاران فعال در این موسسه با محوریت مذاکره و متقاعد سازی برگزار شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل در این خصوص اظهار داشت: متقاعد سازی یکی از مهمترین مهارتهایی است که می تواند زندگی فرد و سازمان متحول سازد. شرکت توسعه کسب و کار راه ایده آل آمادگی برگزاری این دوره را در راستای توانمندسازی سازمان ها دارد. بازخوردهای ارزشمند برگزاری این دوره که بارها توسط تیم ما برگزار شده ما را بر آن داشت تا سازمان ها را به برپایی این دوره تشویق کنیم.

سعید امامی ابرقویی اذعان کرد: سرفصلهای این دوره می تواند برای سازمان های مختلف شخصی سازی شده تا با استناد به توانایی پایه و کاربردهای دوره برای سازمان، ارزشمندتر انجام شود.

وی افزود: متقاعدسازی هم برای فروشنده ها و هم برای تیم هایی که قصد برنامه ریزی استراتژیک در سازمان داشته باشند ضروری است و می تواند به روشن اندیشی شرکت ها و افراد کمک کند.

سعید امامی ابرقویی گفت: باید تلاش کنیم تا جامعه توانمندی داشته باشیم، همه ما در برابر جامعه خود مسئولیم و باید تا آنجا که قدرت داریم به افراد و سازمان ها کمک کنیم.

جهت برگزاری دوره های سازمانی با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهرمند شوید.

هم زمان با هفته جهانی کارآفرینی کارگاه کارآفرینی با منابع محدود با تدریس الهام قنبری در فینووا برگزار شد. این کارگاه در جمع بنیان گذاران و کارکنان تیم های استارتاپی مستقر در این واحد نوآوری برگزار شد.

در این کارگاه الهام قنبری پس از تبیین تعاریف و ابعاد کارآفرینی به روش های کشف فرصت در این حوزه پرداخت. محور اصلی این کارگاه اقدامات این حوزه در شرایط محدودیت منابع بوده است.

مدیر عامل شرکت توسعه کسب وکار راه ایده آل طی این کارگاه به توضیح روش های مقابله با عدم اطمینان و برطرف سازی ابهام در فرآیند کارآفرینی پرداخت.

وی با تشریح فرآیند تبدیل ایده به یک کسب وکار و ارائه مثال های عملیاتی از داستان کسب وکار های متحول شده به بیان مفاهیم ارزشمند این حوزه کرد.

الهام قنبری به ضرورت برگزاری چنین دوره هایی اشاره کرد و ادامه داد: برای موفقیت در کارآفرینی و توسعه کسب و کار باید به اهمیت منابع مورد نیاز توجه داشت و برای این منظور باید اقدام به توانمندسازی افراد نمود.

در انتها جلسه پرسش و پاسخ توسط تیم اجرایی فینووا برگزار شد و شرکت کنندگان ضمن پرسیدن سوالاتی حول محور کارگاه به تشریح دغدغه های خود در تیم های کارآفرینانه پرداختند.

الهام قنبری به

الهام قنبری
کارآفرینی با منابع محدود مدرس الهام قنبری

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از سرفصل ها و درخواست شرکت در کارگاه با ما در تماس باشید.

هنگامی که یک جوینده کار جستجوی خود را آغاز می کند، پرس و جوهای او ممکن است به این صورت باشد: “شرکت های برتر برای کار در سال جاری کدامند؟” یا، به عنوان جایگزین، “شرکت های برتر در فلان صنعت کدامند”.

منطقی است – امروزه برند کارفرمایی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در واقع، 86 درصد از متقاضیان برای شرکتی که در بین کارمندان سابق یا عموم مردم شهرت بدی دارد، درخواست نمی دهند یا به کار خود در آن شرکت ادامه نمی دهند.

در نهایت، سازمان ها زمان زیادی را صرف ایجاد یک داستان جذاب و محرک برند در مورد محصولات یا خدمات خود می کنند. اما چه مدت زمانی صرف پرورش یک برند کارفرمایی قدرتمند می شود تا از جذب و حفظ استعدادهای برتر اطمینان حاصل کنیم؟

برندسازی کارفرما چیست؟

در ابتدایی ترین حالت، برند کارفرمایی شهرت یک سازمان در بین نیروی کار و همچنین درک کارکنان از سازمان به عنوان یک کارفرما است.

به عبارت دیگر، برند کارفرمایی، بازاریابی یک سازمان برای متقاضیان کار و کارمندان داخلی است. هرچه در برندسازی کارفرما بهتر عمل شود، احتمال جذب استعدادهای برتر بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، یک برند کارفرمایی مثبت می تواند به سازمان در حفظ استعدادهای برتر کمک کند.

فرض کنید به واسطه عملکرد خارق‌العاده‌، برندی قوی در رابطه با محصولات یا خدمات سازمان ایجاد شده است. متأسفانه، این موضوع به تنهایی باعث متقاعد سازی متقاضیان برای کار کردن در آن سازمان نشده و بر این اساس باید همان استراتژی برندینگ در ارتباط با رهبری، ارزش ها و فرهنگ سازمانی اجرا شود.

اگر یک متقاضی کار از کارمند شرکتی بپرسد “کار کردن در آنجا چگونه است؟” کارمند قرار نیست بگوید، “ما محصولات فوق العاده ای ساخته ایم.” در عوض، او به مدیریت روزمره افراد، ارزش‌های شرکت و فرهنگ محل کار می‌پردازد.

چرا برندینگ کارفرما مهم است؟

یک برند کارفرمای خوب می تواند هزینه های هر استخدام را به نصف کاهش دهد. علاوه بر این، اگر کارفرما به طور فعال برند کارفرمای خود را مدیریت کند، 75 درصد از متقاضیان کار احتمالاً برای شغلی در آن سازمان درخواست خواهند داد و این به معنای امکان انتخاب بهینه از بین گزینه های بیشتر برای سازمان است.

همچنین یک استراتژی خوب در این حوزه می تواند در جذب استعدادهای بهتر، کاهش هزینه های استخدام و کاهش ترک کار و خاتمه همکاری کمک کند.

مراحل طراحی برند کارفرمایی مناسب

شناسایی ارزش پیشنهادی منحصر به فرد سازمان

برای ایجاد یک برند کارفرمایی قدرتمند، بسیار مهم است که بر بیانیه ماموریت، ارزش ها، چشم انداز و فرهنگ شرکت شود. شناسایی نیازهای کسب و کار و سپس کار معکوس برای درک اینکه چه نوع استعدادی برای تحقق آن اهداف نیاز است نیز بسیار ضروری و مهم است.

بررسی و آنالیز برند فعلی

یک سازمان ممکن است از شهرت خود در بین متقاضیان کار و یا حتی رضایت کارمندان خود آگاه نباشد. نظرسنجی‌های داخلی، جستجو در رسانه‌های اجتماعی و یا استخدام شرکتی جهت نظارت بر این موضوع می تواند بسیار موثر باشد. در نهایت با بررسی جنبه های مورد علاقه کارکنان، میتوان نکات مثبت را تقویت کرد.

کارکنان سازمان بهترین معرف های آن هستند

وقتی متقاضیان کار درباره برند کارفرمایی اطلاعات بیشتری بخواهند به سراغ کارمندان فعلی یک سازمان خواهند رفت. بنابراین با ایجاد برنامه های مشخص و کارآمد در حوزه نگهداشت کارکنان، انگیزه آن ها را برای معرفی سازمان به دیگران افزایش دهید.

ایجاد یک فرآیند درست و بهبود مستمر آن

القای یک تصویر مثبت از شرکت با یک فرآیند خوب شروع می شود. بسیار مهم است که کارمندان از همان ابتدا در مورد نقش ها و تیم هایشان درگیر و هیجان زده شوند. با مسلح کردن کارکنان جدید به دستورالعمل‌ها و ابزارهای لازم برای برتری در نقش‌هایشان، انتقال آرام، نرخ گردش مالی کمتر و تیم‌های سازنده‌تر را تضمین خواهد شد.

ایجاد فرصت های یادگیری و توسعه

در سال 2018، اولین دلیلی که افراد شغل خود را ترک کردند، بی حوصلگی و نیاز به یک چالش جدید بود.  اگر به کارکنان اجازه داده شود تا فرصت های یادگیری را دنبال کنند و در حوزه های جدید مهارت پیدا کنند، تاکید سازمان را بر یادگیری و بهبود مستمر نمایان خواهد شد و با به چالش کشیدن کارمندان، رضایت و سرزندگی آن ها افزایش خواهد یافت که می تواند منجر به نرخ حفظ بالاتر شود.

جهت دریافت مشاوره و ساخت برند کارفرمایی مناسب با مشاوران ما در تماس باشید.

مدیریت استعداد، کلیه فرآیندهای منابع انسانی برای جذب، توسعه، ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان با عملکرد بالا است.

این تعریف دارای سه جزء است:

کلیه فرآیندهای منابع انسانی

مدیریت استعداد در مورد مجموعه ای از فرآیندهای منابع انسانی است که با یکدیگر ادغام می شوند. این بدان معنی است که فعالیت های این حوزه بزرگتر از مجموع بخش های جداگانه است. همچنین به این معنی است که یک استراتژی برای استفاده از پتانسیل کامل آن مورد نیاز است.

جذب، توسعه، ایجاد انگیزه و حفظ

مدیریت استعداد همه حوزه‌های کلیدی منابع انسانی، از استخدام تا انگیزش کارکنان و از مدیریت عملکرد تا حفظ و نگهداری آن ها را در بر می‌گیرد.

کارکنان با عملکرد بالا

هدف از مدیریت استعداد افزایش عملکرد است. هدف آن ایجاد انگیزه، مشارکت و حفظ کارکنان برای عملکرد بهتر آنها بوده و به همین دلیل است که این فرآیند بسیار مهم است. وقتی این کار به درستی انجام شود، شرکت‌ها می‌توانند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کنند و از طریق یک سیستم یکپارچه از شیوه‌های که کپی کردن و/یا تقلید از آن‌ها سخت است، از رقبا پیشی بگیرند.

به عبارت دیگر، مدیریت استعداد فرآیندی با هدف هدایت عملکرد از طریق شیوه های مدیریت یکپارچه کارکنان و یکی از وظایف کلیدی منابع انسانی است.

استراتژی مدیریت استعداد

برای تعیین اهداف مدیریت استعداد خود و ایجاد یک استراتژی، باید به پنج سوال زیر پاسخ دهید:

آرمان های سازمان چیست و چه اهدافی ما را قادر می سازد تا میزان پیشرفت را بسنجیم؟

وقتی از اهداف مشخص و قابل اندازه گیری صحبت می کنیم، منظور معیارهای مدیریت استعداد است. این معیارها ما را قادر می‌سازد تا آنچه را که انجام می‌دهیم ارزیابی کنیم. گردش مالی مثال خوبی برای این موضوع است و اگر نتوانیم کارمندان ستاره خود را حفظ کنیم، به احتمال زیاد به آرزوهای خود نخواهیم رسید.

می خواهیم روی چه چیزی تمرکز کنیم؟

حوزه های مختلفی دراین حوزه وجود دارد که می توانید روی آنها تمرکز کرده و به یک کارفرمای مطلوب تبدیل شوید. کارفرمای برتر بودن مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی است که می تواند بسیار موثر باشد به خصوص زمانی که می خواهید افراد با استعداد و متخصص را جذب کنید. با این حال، اگر کارمندان بسیار خاصی دارید، به عنوان مثال، مهندسان، زمان شما بهتر است صرف توسعه یک استراتژی جامع منبع یابی فناوری شود.

ایجاد فرآیند منسجم در این حوزه و اخذ مشاوره در این مورد بسیار مفید است زیرا شما را قادر می سازد تا فعالیت های خاصی را که می خواهید روی آنها تمرکز کنید ترسیم کنید

چگونه در رقابت پیروز شویم؟

متأسفانه، شما تنها کسی نیستید که به دنبال استعدادهای برتر هستید. چگونه می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و به کارفرمای جذاب تری تبدیل شوید؟ این را می توان از طریق برندسازی بهتر کارفرما، حفظ بهتر، انتخاب بهتر و بهینه سازی دیگر فرآیندها به دست آورد.

برای موفقیت به چه قابلیت هایی نیاز داریم؟

مدیریت استعداد به مهارت های خاصی نیاز دارد که گاها در مدیریت منابع انسانی رایج نیست. یک مدیر استعداد استخدام کنید و برا یاثر بخشی بیشتر میتوانید از مشاوران و متخصصان در این حوزه استفاده کنید.

چگونه پیشرفت و بهبود مستمر ایجاد کنیم؟

مرحله نهایی در مورد پیگیری پیشرفت و حصول اطمینان از بهبود بیشتر فرآیندهای مدیریت استعداد است. یک راه خوب برای انجام این کار استفاده از داشبورد مدیریت استعداد است. چنین داشبوردی می تواند نمای کلی از شاخص های کلیدی عملکرد را ارائه دهد و می تواند تغییرات را در طول زمان نمایش دهد. استفاده از مشاوران بیرونی برای ارزیابی این فرآیند یکی از راه های موثر بهبود نتایج این حوزه است.

روی کدام شیوه های مدیریت استعداد باید تمرکز کنید؟

  • برندسازی کارفرما: داشتن یک برند قوی حتی بهترین کارکنان با استعداد را هم جذب می کند.
  • تجربه کارکنان: تجربه کارکنان پیشین و فعلی ما بر برند کارفرمایی تأثیر مهمی دارد.
  • انتخاب: تشخیص و انتخاب درست کارکنان با درخشانبخش مهمی از مدیریت استعداد است.
  • ارجاعات: استعداد، استعداد را می شناسد. برنامه های ارجاع موثر هستند زیرا به انتخاب کارکنانی با استعداد که عملکرد بهتری دارند کمک می کند.

جهت دریافت مشاوره در حوزه مدیریت استعداد با ما در تماس باشید.

غول‌های مالی و نفتی خاورمیانه در سال ۲۰۲۲

نشریه فوربز، ۱۰۰ شرکت بزرگ خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ را معرفی کرد. این در حالی است که در میان یک‌صد غول‌ مالی و صنعتی خاورمیانه، نامی از شرکت‌های ایرانی دیده نمی‌شود و آرامکو عربستان، سابیک عربستان و بانک ملی قطر در صدر این فهرست قرار دارند.
۱۰۰ شرکت بزرگ فهرست شده خاورمیانه در سال گذشته ۲۰۱.۷ میلیارد دلار درآمد خالص کسب کردند که در مقایسه با درآمد خالص ۹۱ میلیارد دلاری شرکت‌های این منطقه از جهان در سال ۲۰۲۰، افزایشی معادل ۱۲۱ درصد را نشان می‌دهد.
در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر خاورمیانه، عربستان سعودی با ۳۳ شرکت و پس از آن امارات متحده عربی با ۲۵ شرکت، جزو کشورهای برتر قرار دارند. قطر با ۱۶ و کویت با ۸ شرکت برتر، عملکرد بهتری از دیگر کشورهای این منطقه داشته‌اند.


بزرگترین غول نفت و گاز جهان، آرامکو عربستان، با ۴۰۰.۵ میلیارد دلار فروش و ارزش بازار ۲.۳ تریلیون دلار در صدر فهرست ۱۰۰ شرکت بزرگ خاورمیانه فوربز قرار دارد و سابیک و گروه QNB قطر در رده‌های بعدی قرار دارند.


در فهرست نشریه فوربز، بخش بانکداری و خدمات مالی با ۴۲ شرکت، بیشترین نمایندگی را دارد. شرکت‌های فعال در بخش انرژی، صنایع و پتروشیمی در این فهرست نیز بیش از ۶۵ درصد از کل درآمد خالص ۱۰۰ شرکت برتر فوربس را تشکیل می‌دهند.
فهرست امسال پذیرای ۲۴ تازه‌وارد است. از جمله اداره برق و آب دبی، هولدینگ آلفا دابی، شرکت Fertiglobe که بزرگترین صادرکننده کود نیتروژن در جهان است و دفتر آن در ابوظبی امارات مستقر است، شرکت نفت و گاز ADNOC Drilling در ابوظبی امارات، شرکت توسعه‌دهنده نیروگاه‌های برق و آب‌شیرین‌کنACWA Power در ریاض عربستان،شرکت AD Ports از ابوظبی امارات که در زمینه لجستیک فعال است، و شرکت Nahdi Medical که در جده عربستان مستقر و بزرگترین داروخانه زنجیره‌ای خرده‌فروشی محصولات دارویی و بهداشتی در این کشور است.!